Nissan återkallar 841 000 bilar, varav 5 000 i Sverige, för att åtgärda ett problem med styrningen på modellerna Micra och Cube.
En bult i ratten är inte tillräckligt åtdragen och över tid kan glappet bli större och påverka eller i värsta fall slå ut styrningen. Sådana situationer vill Nissan undvika och återkallar därför bilarna för att dra åt bulten eller byta hela ratten på verkstad.
Totalt omfattas 841 000 exemplar av modellerna Micra och Cube, tillverkade mellan 2002 och 2006. I Sverige berörs endast Micra och här kommer 5 000 bilägare att kontaktas för att boka in ett verkstadsbesök, rapporterar nyhetsbyrån TT.
Nissan påpekar att problemet inte orsakat några olyckor eller skador.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De hade m a o inte bara en skruv lös utan ett gäng lösa muttrar. Pinsamt för Nissan kan man tycka.
Det var inte länge sedan dom hade rattproblem med Nissan Qashqai, Qashqai+2 samt skåpbilen NV200. Varför inte fixa alla rattar med en gång?
För jag gillar justa Rattar. ;)
Nu väntar vi bara på att "bult" debatten ska ta ny fart!=)
En bult är en ogängad metallpinne och "stukas" på plats. En skruv är gängad i (vanligtvis) en ände och dras fast med en mutter. Den så populära invändningen "vagnsbult" är en i grunden felaktig benämning: den må förvisso vara utformad som en bult i ena änden men fästs i den gängade delen och skulle egentligen heta "vagnskruv". "Bult" används felaktigt för en grov, gängad skruv.
Där kom den! ;-)
Japp, någon ordning får det allt lov att vara =)
Puh, vilken tur att det inte var på en fransk bil...
Då hade AL fått vatten på sin kvarn och Raphael fått ett jäkla sjå att torrlägga densamma.
(Hoppas att jag inte triggade något nu.)
Tja Roy, Nissan är ju kusin med Renault, så när AL vaknat är han nog igång igen. För att citera AL, man måste sätta det här problemet i relation till antalet körda mil eller antalet rattvarv...............
Allvarligt talat så är det väl bra att fabrikanterna tar sitt ansvar och rättar till brister.
Får mig att tänka på en gammal slogan från försäkringsbolaget Trafik-Bore (trafikförsäkringar): Kunden har alltid ratt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.