Det är elektronikföretaget Binar Elektronik AB i Trollhättan som blir det första företaget där ärendet går till indrivning. Skulden är på drygt tre miljoner kronor, sammanlagt har Nevs skulder på runt 50 miljoner kronor.
– Det är jättetråkigt för hela regionen. Men vi måste agera professionellt och betala våra löner och skatter. Och våra underleverantörer har ju fått betalt, säger Leif Gustavsson, vd på Binar Elekronik AB i Trollhättan till Svenska Dagbladet.
Flera andra företag väntas kräva indrivning efter semestern. Samtidigt försöker Nevs både få loss pengar att betala skulderna med och driva på förhandlingarna med bland annat indiska Mahindra och kinesiska Dongfeng.
– Vi har tyvärr inte pengar i kassan för att betala alla leverantörer. Vi är de första att beklaga. Vi jobbar dels med kortsiktiga lösningar för att få pengar från våra tillgångar, säger Mikael Östlund, kommunikationschef på Nevs till Svenska Dagbladet.
Diskutera: Kommer Nevs att klara den här krisen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att fortsätta bygga den gamla Saaben var ju helt kört redan från början och nu finns det inte längre tid för att sadla om för att lansera en elbil. Så jag tror att loppet redan är kört tyvärr.
Historien upprepar sig.
NEVS har burit sig oprofessionellt åt redan från start:
-affärsplan som ändrats
-den första elbilen skulle redan ha varit i produktion.
-gjort slut på alla pengarna - utan att kunna betala leverantörerna.
Att man sedan inte kan låna SEK 50 miljoner på en tillgång som borde vara värd innemot en miljard, är märkligt.
Man riskerar bli efter när andra tillverkare redan har elbilar.
Finessen hade ju varit att vara lite föregångare o stå för nåt nytt.
Verkar vara svaga finansiellt o det håller inte om man ska utveckla bilar.
Irvor - Det är inte enbart en nackdel att komma sent med en ny produkt. De första försöken misslyckas ofta. Bättre att lära av andras misstag än av egna!
Så var den sagan all.
Eller?
Tesla och även andra traditionella fossilbiltillverkare (som t.ex. BMW, Nissan och VW) har kommit så mycket längre än Nevs på elbilssidan, så det krävs oerhört mycket för att få Nevs på banan igen.
Sedan så har ju "försvars"-SAAB en hel del att säga till om avseende varumärket om det skulle bli aktuellt för Mahindra eller Dongfeng att ta över bolaget.
Tyvärr verkar det "kalkat" för Nevs. Jag är dock inte på något sätt förvånad. Det är t.o.m. så att jag skulle blivit förvånad om man fixat det hela - och det var nog min inställning från början. Kineser kan vara knepiga när det gäller utställda löften. Senast på GP: http://www.gp.se/ekonomi/1.2455171-nevs-arbetsbefriar-flera-fast-anstallda
Ja nu är det ju faktiskt en kinaman som hållit i rodret från början och han räknade säkert med att hans landsmän skulle ställa upp.
Nu är det väl Mahindra och Mahindra som skulle kunna vara räddningen, men varför skulle de gå in med kulor nu? De behöver ju bara vänta och köpa konkursboet till en fjuttsumma!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.