Få kände till den. Sedan kinesiska Evergrande tog över Trollhätteföretaget Nevs år 2019 har företaget gett intrycket av att de mest ägnat sig åt sina så kallade ”Pons” – eldrivna, förarlösa minibussar för persontransporter i städer.
Men nu, efter att försäljningen av företaget gick i vasken i mars, har ett annat projekt kommit fram i ljuset. Under 10 månader, med start i december 2019, utvecklade Nevs i all hemlighet en eldriven sportsedan kallad Emily GT.
Av allt att döma kunde det här ha varit en lovande bil om den hade satts i produktion. Designen bär tydliga drag av den sista generationen Saab 9-5. Inredningen är avskalad och minimalistisk. Ett stort batteripaket skulle ha gett en räckvidd på över 100 mil och de fyra elmotorerna, monterade i hjulnaven, gav både momentvektorisering och snabb acceleration.
I förra veckan publicerade tidningen Auto Motor & Sport ett filmklipp där de provkör bilen. Sedan dess har även reklambyrån Plint, som dokumenterat utvecklingen av konceptbilen publicerat bilder och videoklipp som tidigare var sekretessbelagda.
Enligt uppgift finns sex körbara prototyper av bilen. Dessa försöker Nevs nu sälja, tillsammans med allt annat som hör ihop med projektet, till någon som kan ta vid där Nevs var tvungna att ge upp.
Kommentarer till artikeln (54)
- 9 maj 2023 Morten, Aptera är ju en…
- 9 maj 2023 Aptera och Lightyear har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.