Kinesiska fastighetsbolaget Evergrande har köpt 51 procent av aktierna i Saab-derivatet Nevs.
Det har varit en tung start för Nevs som kämpat med ekonomin sen företaget grundades ur Saabs konkursbo 2012 och än har inga bilar börjat tillverkas. Nu säljer staden Tianjin och State Research Information Technology 51 procent av företagets aktier för 8,3 miljarder kronor, resterande 49 procent har grundaren Kai Johan Jiang kvar.
Köparen är Evergrande, ett av världens största bolag med 46 miljarder kronor i omsättning och 125 000 anställda. Fastighetsbolaget har tidigare satsat på elbilsutmanaren Faraday Future med en planerad investering om 18 miljarder kronor, men företagen gick skilda vägar efter att en tredjedel betalats ut.
– Det här är ett revolutionerande steg för Nevs. Vi kommer nu kunna starta produktion i Trollhättan tidigare. Det är en drömpartner för Nevs och Nevs är en drömpartner också för dem, säger Kai Johan Jiang, ordförande i Nevs till Sveriges radio Ekot.
Planen ska vara snarlik den tidigare, med huvudsaklig produktion i de kinesiska fabrikerna och utveckling i de gamla Saab-lokalerna här i Sverige.
– Affärsplanen är inte i detalj klar men vår roll kommer att bli som den är nu, ett utvecklingscenter, men sen kommer det att produceras bilar också i Trollhättan framöver, säger Stefan Tilk, vd för Nevs-gruppen till SVT.
Diskutera: Tror du att detta kommer hjälpa Nevs komma igång med produktion snabbare?
Köparen är Evergrande, ett av världens största bolag med 46 miljarder kronor i omsättning och 125 000 anställda. Fastighetsbolaget har tidigare satsat på elbilsutmanaren Faraday Future med en planerad investering om 18 miljarder kronor, men företagen gick skilda vägar efter att en tredjedel betalats ut.
– Det här är ett revolutionerande steg för Nevs. Vi kommer nu kunna starta produktion i Trollhättan tidigare. Det är en drömpartner för Nevs och Nevs är en drömpartner också för dem, säger Kai Johan Jiang, ordförande i Nevs till Sveriges radio Ekot.
Planen ska vara snarlik den tidigare, med huvudsaklig produktion i de kinesiska fabrikerna och utveckling i de gamla Saab-lokalerna här i Sverige.
– Affärsplanen är inte i detalj klar men vår roll kommer att bli som den är nu, ett utvecklingscenter, men sen kommer det att produceras bilar också i Trollhättan framöver, säger Stefan Tilk, vd för Nevs-gruppen till SVT.
Diskutera: Tror du att detta kommer hjälpa Nevs komma igång med produktion snabbare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu gäller det ju att komma till skott och visa en aktuell hårdvara innan de blir överkörda.
Det kommer allt fler elbilstillverkare och det går ju inte att fortsätta enbart med gamla modifierade Saabmodeller.
Man har hållit på i snart sju år och nu gäller det att börja visa vad man kan.
Detta är en bekräftelse på att NEVS senaste åren varit - till 51% - ägt av Kina.
Att ett kommersiellt bolag går in som huvudägare stärker NEVS position - men INTE THN.
Kai Johan, hade - sannolikt - tänkt använda batterier från egen produktion, men det är osannolikt att dom är konkurrenskraftiga.
Utan konkurrenskraftiga batterier blir bilarna inte konkurrenskraftiga - särskilt inte 1:a generationen, baserad på 9-3 - 17 år gammal grundkonstruktion.
Det hade inte kostat mer att rädda SAAB än en halv Afghanamnesti eller en tiondel av vad LSS kostar årligen. Föraktet för svensk industri var total hos Reinfeldt och Alliansen. SAAB hade en ny fordonsflotta på hjul (ny 9-5 och ny 9-3 på gång) - de fick inte ens chansen. Wallenbergarna sket blankt i SAAB. De mesta pengarna i konkursboet hamnade i fickorna på skojaradvokater. Och så undrar folk varför tilltron till politiker är lägre än någonsin...
Saab var inte möjligt att rädda, bilarna sålde inte. De var inte konkurrenskraftiga. Inte ens de nya modellerna. Det fanns ingen trovärdig affärsplan hos Saab. Saab var en förlustaffär och på fallrepet sedan starten. Bilarna var dyra att utveckla och tillverka, marginalerna var för små. Och de sålde i för litet antal.
Denna ekonomiska realitet såg staten. Ur ett affärsperspektiv fanns det inga möjligheter att få Saab att gå med vinst och ge avkastning. Att hålla Saab vid liv hade varit Sveriges dyraste insats för arbetslösa, i nivå med att betala folk för att vässa pennor istället för att vara arbetslösa.
Men nationalism och nostalgi ser aldrig verklighetens realiteter. Kombinationen nationalism-nostalgi, gör människan blind.
Evergrande gick in i amerikanska Faraday Future, som skulle göra en elbil-crossover. Den är fortfarande inte i produktion och Evergrande har stängt av sin finansiering så nu är FF på väg mot konkurs och de avskedar i snabb takt personal. Jag litar inte på Evergrande, de har ingen trovärdighet.
Saab hade kanske kunnat leva vidare som ett systermärke till Volvo ägt av Geely.
Nå, Obama räddade amerikansk bilindustri och franska staten har stöttat PSA-gruppen (Europas näst största biltillverkare). Det fungerade. Varför skulle det inte ha fungerat med SAAB? Vad SAAB behövde var att sparka några skojare i ledningsgruppen och stärka upp försäljningsavdelningen. Bilarna var det inget fel på.
Håller med sabnisse, nu är det upp till bevis. Stålarna finns tydligen på bordet, en av fabrikerna är byggd och startklar. Vad väntar ni på? Vi vill inte höra mer snack, nu vill vi se verkstad.
Audi 60L. Jag hade en Audi 60L 1970. Saab har aldrig lämnat en krona i vinst med undantag för några få år på 80-talet. Rent enkonomiskt vore det det ansvarstlöst av regeringen att slösa skattebetalarnas pengar på ett dödsdömt företag. Saab tillverkade produkter som inte tillräckligt många bilköpare runt om i världen ville ha. Jämför gärna med Audi som säljer över 200 000 bilar bara i Kina. De tillverkar bilar som folk vill köpa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.