Transportstyrelsen säger att det ”kostar mer än det smakar”.
Transportstyrelsen har utrett om det skulle vara värt för den svenska fordonsparken att utrustas med digitala nummerplåtar.
Fördelarna med en uppkopplad, digital registreringsskylt är att den skulle kunna bidra med mer information än bara själva registreringsnumret. Till exempel skulle den kunna fungera som en skylt för att någon övningskör bilen för tillfället eller signalera att bilen är stulen.
Men, den stora nackdelen med skyltarna är den ekonomiska aspekten och Transportstyrelsen säger att det skulle ”kosta mer än det smakar”, därför tycker de inte att de digitala regskyltarna är en bra idé. Att utrusta alla bilar i Sverige med dessar skulle enligt beräkningar kosta någonstans mellan 18 och 77 miljarder kronor. Dessutom finns frågetecken kring personlig integritet.
Transportstyrelsen tror också att nya bilar kommer att bli så tekniskt avancerade att de själva bidrar med fördelarna som en digital skylt skulle kunna ge. Till exempel skulle bilarna själva kunna förhindra att de blir stulna.
– Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år, säger Christofer Kärrdahl.
Diskutera: Vad tycker du – borde vi ha digitala registreringsskyltar i Sverige?
Fördelarna med en uppkopplad, digital registreringsskylt är att den skulle kunna bidra med mer information än bara själva registreringsnumret. Till exempel skulle den kunna fungera som en skylt för att någon övningskör bilen för tillfället eller signalera att bilen är stulen.
Men, den stora nackdelen med skyltarna är den ekonomiska aspekten och Transportstyrelsen säger att det skulle ”kosta mer än det smakar”, därför tycker de inte att de digitala regskyltarna är en bra idé. Att utrusta alla bilar i Sverige med dessar skulle enligt beräkningar kosta någonstans mellan 18 och 77 miljarder kronor. Dessutom finns frågetecken kring personlig integritet.
Transportstyrelsen tror också att nya bilar kommer att bli så tekniskt avancerade att de själva bidrar med fördelarna som en digital skylt skulle kunna ge. Till exempel skulle bilarna själva kunna förhindra att de blir stulna.
– Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år, säger Christofer Kärrdahl.
Diskutera: Vad tycker du – borde vi ha digitala registreringsskyltar i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Polisen har redan idag utrustning för att snabbt scanna av registreringsskyltar för att se om en bil är stulen eller avställd.
Jag skulle dock gärna se att allmänheten också kunde få tillgång till mer information om bilar som syns ute i trafiken. Om en digital registreringsskylt skulle signalera att bilen var stulen, avställd eller ha körförbud skulle jag vara extra uppmärksam med tanke på att personen bakom ratten kan vara drogad eller alkoholpåverkad.
Om en bil tillhör en bilmålvakt med 1000 bilar skulle jag inte parkera bredvid den med tanke på att om den orsakar parkeringsskador så kommer de aldrig att ersättas.
Den höga kostnaden för att införa dessa är dock enbart ett svepskäl. Det som verkligen sätter stopp är att myndigheterna är oroliga för att bilägaren skulle kunna bli kränkt om dessa uppgifter blev publika.
Redan överspelat om aktuella spekulationer om kilometerskatt infrias!
Modern digital övervakning av bilens användning tillsammans med bilens eget övervakningssystem kommer att leda till kontrollmöjligheter som kanske t.o.m. överträffar digitala nummerskyltar.
Håller med om att nyttan av digitala nummerskyltar låter ganska begränsad.
Jag förstår inte varför nummerskylten måste vara uppkopplad. Räcker det inte med att den är kopplad till kontrollenhet som finns inne i bilen?
Idag är det så mycket som verifieras via nummerskylten, trängselskatt, fartkameror mm. Skylten sitter utanpå bilen, och är lätt att stjäla.
Jag ser ofta bilar utan nummerskylt.
Jag tror att Transportstyrelsen har siktat på fel mål, medvetet eller omedvetet.
Håller med LennartJ - knäppt att ha nummerskylten uppkopplad. Den sitter ju mest utsatt på hela bilen och kommer att gå i sönder vid minsta lilla stöt/krock.. Det blir ju bilägaren som i slutet måste betala alla skyltarna, via skatt, så varför öka på myndigheternas möjligheter att "leka med andras pengar"? De gör ju de flesta myndigheter redan...
På tal om stöld av fordon - Varför inte ha t.ex. en fyrsiffrig kod som krävs innan någon kan starta bilarna? I Teslan finns en sådan funktion, som man aktiverar själv om man vill. Även om man kan öppna bilen med fjärr eller nyckel, så måste man knappa in koden för att kunna få bilen att fungera. I dagens bilar med "skrivbara" skärmar bör väl det vara en "billig" stöldförsäkring för bilkonstruktörerna att fixa. På detta sättet stoppar man även tjuvar som jobbar med att kopiera bilens billås-frekvens, för att stjäla bilen..
Kostnaden hade väl hamnat på bilägarna? Varför ska Transportstyrelsen bekymra sig om detta. Redan idag är det bilägarna som bekostar registreringsskyltarna.
Är det inte underbart att ”det skulle smaka mer än det kostar”? Vanligtvis brukar vara tvärtom!!! (Jag ser att man har korrigerat texten i efterhand.
Vill man ha koll på bilar behövs inget som sitter utanpå. Det kan vara en aktiv eller passiv tagg som man kan klistra varsomhelst i bilen.
Ha, ha det skulle ju vara perfekt. Bara att hacka regskyltarna och ändra hej vilt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.