Nästa artikel
NCAP varnar: tänk på sidokrocken
Nyheter

NCAP varnar: tänk på sidokrocken

Publicerad 7 september 2017 (uppdaterad 7 september 2017)
Krocktestare har upptäckt att alltfler bilar brister i säkerhet när smällen kommer från sidan.
I den senaste testomgången har europeiska krocktestorgansiationen Euro NCAP undersökt hur väl nio nya bilar klarar kollisioner. Kandidaterna var Ford Fiesta, Jeep Compass, Mazda CX-5, Mercedes C-klass cabriolet, Opel Grandland X, Renault Koleos, Opel Ampera-e, samt Kiamodellerna Picanto och Rio.

De sex första bilmodellerna fick fem stjärnor av fem möjliga. Ampera-e missade en stjärna från full pott eftersom det inte finns bältespåminnare i baksätet.
– Det är en stor besvikelse att se Opel struntar i denna simpla relativt billiga men livsbesparande åtgärd. Ett klart steg bakåt för Opels del, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Kia Rio erhöll tre stjärnor, men testades den med säkerhetsutrustning som är tillval blev resultatet femstjärnigt. Kia Picanto fick tre stjärnor utan säkerhetspaket och fyra stjärnor med säkerhetspaket. I Sverige är säkerhetspaket med autobroms standard, så här anses Rio och Picanto vara fem- respektive fyrstjärniga bilar.

Euro NCAP passar också på att höja ett varningens finger angående bilarnas sidokrockskydd. På Jeep Compass visade testdockan på förhöjd risk för skada på överkroppen och i Kia Picanto är ett tioårigt barns bröst dåligt skyddat. Michiel van Ratingen igen:
– Vi pushar för avancerade teknologier ska installeras och biltillverkarna har svarat bra, med autobroms som nu är vanligt i de flesta nya bilar. Men de får inte glömma grundläggande passagerarskydd i händelse av en kollision. Alla passagerare förtjänar att bli jämlikt skyddade oavsett om det är en vuxen eller ett barn som sitter i baksätet. Att vi har börjat testa med en docka som motsvarar ett tioårigt barn det senaste året visar på förbättringsmöjligheter, även i femstjärniga bilar.   
 
Diskutera: Vad tycker du om krocktesterna?
 
Bilarnas krockbetyg

Mazda CX-5: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 80%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem:  59%
 
Renault Koleos: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 90%
Skydd av barn: 79%
Fotgängarskydd: 62%
Förarstödsystem: 75%
 
Jeep Compass: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 90%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 59%
 
Ford Fiesta: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 87%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 60%
 
Opel Grandland X: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 84%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd: 63%
Förarstödsystem: 60%
 
Mercedes C-klass Cabriolet: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 79%
Fotgängarskydd: 66%
Förarstödsystem: 53%
 
Opel Ampera-e: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 82%
Skydd av barn: 73%
Fotgängarskydd: 75%
Förarstödsystem: 72%
 
Kia Rio: 3/5 stjärnor / 5/5 stjärnor*
Skydd av vuxna: 85% / 93%*
Skydd av barn: 84% / 84%*
Fotgängarskydd: 62% / 71%*
Förarstödsystem: 25% / 59%*
 
Kia Picanto: 3/5 stjärnor / 4/5 stjärnor*
Skydd av vuxna: 79% / 87%*
Skydd av barn: 64% / 64 %*
Fotgängarskydd: 54% / 54 %*
Förarstödsystem: 25% / 47%*
 
* = Med säkerhetspaket.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.