Nästa Tesla-modell kommer byggas på samma plattform som Model 3. Det meddelar Teslas vd Elon Musk i ett investerarsamtal.
Investerarna blev lättade av Musks besked, och det blev antagligen Teslas ingenjörer också. Tidigare har Tesla sagt att de ska utveckla en helt ny plattform för den planerade crossover-modellen som hittills kallas Model Y. Enligt journalister som deltog i investerarsamtalet så verkade Elon Musk ha blivit övertygad om att det skulle bli alltför dyrt och tidskrävande att utveckla en helt ny plattform, som han från början hade tänkt sig.
Samtidigt med beskedet till investerarna presenterades Teslas kvartalsrapport; den visade en mindre förslust och större efterfrågan på Model 3 än väntat vilket ledde till att Teslas aktie steg runt åtta procent.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla?
Samtidigt med beskedet till investerarna presenterades Teslas kvartalsrapport; den visade en mindre förslust och större efterfrågan på Model 3 än väntat vilket ledde till att Teslas aktie steg runt åtta procent.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske är ett nyktert beslut och visar väl på det många andra spekulerat om här på siten, att Tesla måste börja tänka på ekonomin och att investerarna vill se resultat.
Men blir Model 3 en succé så är det väl inte fel att bygga på en beprövad plattform, risken för barnsjukdomar blir ju mindre.
Med tanke på att mindre SUVar är ett stort segment på bilmarknaden är det garanterat ingen nackdel att kunna presentera modellen så fort som möjligt, och då går det garanterat fortare att använda samma plattform än att ta fram en egen.
Det blir intressant att se både när den presenteras och hur den verkar - jag kanske får anledning att avvakta med min liggande reservation av en Model 3 om Model Y verkar lovande och inte för långt borta i tiden.
Kanske blir en Model Y som en Tesla 3 fast med hatchback design, det lär nog isåfall uppskattas av många marknader där halvkombi föredras framför sedanmodeller.
Benny, det behöver väl inte bli så svårt, det räcker ju med att halvera det fåniga glastaket och sätta dit en halvkombilucka!
Ett skäl till glastaket och att man valt att ge Model 3 en vanlig sedanbaklucka till skillnad från hatchbacken på Model S sägs vara att man ville undvika en tvärbalk ovanför bakrutan som skulle inkräkta på baksätespassagerarnas huvudutrymme. Så antagligen får man i så fall även konstruera om kaross och kupé för att öka takhöjden i baksätet, men det är såklart möjligt att man väljer en sån lösning.
Stefl, en tvärbalk vore nog bra och då hade det funnits något att sätta gångjärnen i till luckan.
Och det skulle stärka strukturen, går taket sönder fälls antagligen bilen ihop som en mussla!
Ursaaben kan ha varit den enda bil på sin tid som klarade att volta med. Det borde alla moderna bilar också klara.
Glastaket finns väl främst för att kunna monteras efter lackering och då göra inredningsmonteringen enklare för robotar genom hålet innan dess. En balk på tvären kräver andra rörelser hos roboten.
Ja, det kan säkert vara en kombination av utrymmen och produktionseffektivitet - jag vill dock minnas att man uttryckligen sa i samband med att Model 3 visades upp förra våren att man valt glastaket utan tvärbalk just för att få bättre huvudutrymme bak. Och det gjorde då också att man inte kunde bygga bilen som en hatchback.
Vad vad gäller säkerheten måste man rimligen ha löst det så att strukturen är tillräckligt stark för att tåla en rullning utan att knycklas ihop även utan balken. Annars skulle man inte klara krocktester med höga betyg - trots att den låga tyngdpunkten ska göra att risken för rundslag minskar.
Glastaket är säkert en bärande del i strukturen och om det avlägsnas kommer det att bli som att blåsa på ett korthus.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.