Fler föll offer för trafikdöden under 2014 – men dödssiffran är den näst lägsta sedan 1940-talet.
Vägtrafiken skördade 275 liv under fjolåret, visar preliminär statistik från Transporstyrelsen. En liten ökning jämfört med 2013 års notering på 260 döda.
Men ur ett längre perspektiv är utvecklingen tydligt nedåtgående. Dödstalet 2014 är det näst lägsta sedan andra världskriget, trots tre gånger så mycket trafik.
Enligt den så kallade Nollvisionen ska maximalt 220 personer dö i vägtrafiken år 2020. Det målet är inom räckhåll, menar Transportstyrelsens stabschef Jacob Gramenius.
– Vi tror att vi har stora möjligheter att infria det målet, säger han till Vi Bilägare.
Särskilt positiv är utvecklingen för förare och passagerare i bil. Förra året omkom 141 personer som färdades i bil, jämfört med 155 personer under 2013.
– Det som sticker ut negativt är antalet omkomna cyklister, säger Jacob Gramenius.
2014 omkom 34 cyklister. Siffran för 2013 var 15 dödade cyklister.
– Det är gott och väl att folk cyklar, det är bra för både miljö och hälsa, men det här är avigsidan, säger Jacob Gramenius och konstaterar:
– Det är en markant ökning som vi kommer att titta närmare på.
Konkret har Transportstyrelsen tillsammans med Trafikverket tagit fram en strategi för att göra trafikmiljön säkrare, bland annat med fler separerade cykelbanor.
Läs en fördjupande artikel om olycksstatistiken i Vi Bilägare nummer 2/2014.
Diskutera: Vad skulle kunna göras för att minska dödssiffrorna ytterligare?
Men ur ett längre perspektiv är utvecklingen tydligt nedåtgående. Dödstalet 2014 är det näst lägsta sedan andra världskriget, trots tre gånger så mycket trafik.
Enligt den så kallade Nollvisionen ska maximalt 220 personer dö i vägtrafiken år 2020. Det målet är inom räckhåll, menar Transportstyrelsens stabschef Jacob Gramenius.
– Vi tror att vi har stora möjligheter att infria det målet, säger han till Vi Bilägare.
Särskilt positiv är utvecklingen för förare och passagerare i bil. Förra året omkom 141 personer som färdades i bil, jämfört med 155 personer under 2013.
– Det som sticker ut negativt är antalet omkomna cyklister, säger Jacob Gramenius.
2014 omkom 34 cyklister. Siffran för 2013 var 15 dödade cyklister.
– Det är gott och väl att folk cyklar, det är bra för både miljö och hälsa, men det här är avigsidan, säger Jacob Gramenius och konstaterar:
– Det är en markant ökning som vi kommer att titta närmare på.
Konkret har Transportstyrelsen tillsammans med Trafikverket tagit fram en strategi för att göra trafikmiljön säkrare, bland annat med fler separerade cykelbanor.
Läs en fördjupande artikel om olycksstatistiken i Vi Bilägare nummer 2/2014.
Diskutera: Vad skulle kunna göras för att minska dödssiffrorna ytterligare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är helt naturligt att olyckorna med cyklister ökar, när den förra regeringen framtvingade den nya regeln för cykelöverfarter. Transportstyrelsen och kommuner har inte hunnit bygga om och sätta upp skyltar samtidigt som man går ut med information om att den nya lagen gäller från 1/9 2014. Många cyklister anser att de har företräde och ser sig inte för. Vi kan se en parallell med när den s k zebralagen infördes. Då ökade olyckorna. Här krävs information på bred front. Dödstalen för cyklister kommer tyvärr att även i år öka.
Jag skrattade när jag hörde förslaget om "företräde för cyklister". Trodde att de som skrev zebralagen måste ha lärt sig en gnutta klokskap efter det. Tydligen var så inte fallet.
Korkade lagar måste väl gå att ta bort av mindre korkade lagstiftare - om det finns sådana.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.