Resultat från en studie utförd av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) visar att vanliga motorvärmare som värmer kylvattnet ger högre bränsleeffektivitet än värmare som höjer temperaturen på motoroljan vid starter vintertid.
Kall motorolja leder till högre friktion i motorn och därmed högre bränsleförbrukning vid kallstarter. Efter försök med motorvärmare som värmer oljan istället för kylvattnet kan VTI konstatera att det fortfarande är mer bränsleeffektivt att värma upp kylvattnet inför kallstarter.
Det är dock oklart vad som är mest energieffektivt, att låta bilen kallstarta eller att öka elförbrukningen genom att använda motorvärmare. Vad som däremot är tydligt är den lokala minskningen av koldioxidutsläpp minskar om motorvärmare används.
Diskutera: Hur viktigt tycker du att det med motorvärmare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VTI? Jag är rädd att jag betalat denna undersökning.
När man värmer kylvätskan, värmer man också: motorblocket, topplocket och motoroljan. Självklart ger det "varmare" start än att värma motoroljan.
Nästa steg är att dom undersöker vad en "hästfilt" över motorn kan göra - på mina skattepengar.
Har kört med en gammal vinterjacka på motorn i min Ford-69 från höst till vår i många år. Ger bara fördelar, ni kan själva räkna ut vilka! T o m ljudmässigt!
Jag tycker man ska använda motorvärme, men med bra reglering så elen stängs av i rätt tid. Man kan undra varför det bara finns möjlighet att få värmare till oljan till en del bilar (även till s.k. miljöbilar), när värmare till kylvattnet bevisligen är effektivare.
En kall motor går med fetare blandning. Visste inte VTI det?
En helt onödig undersökning, eftersom resultatet är självklart, i synnerhet på en bensinmotor, men även på en dieselmotor som tar lång tid på sig att bli varm även på sommaren.
Vissa myndigheter bara måste testa självklarheter...
De mår inte bra annars.
Fel. När kylvätskan värms så värms inte oljan. Oljan befinner sig i oljetråget, långt borta från all kylvätska. Kylvätskans utrymmen "börjar" först i höjd med cylinderfodren, nedifrån räknat.
Vinterjacka på motorn? Hoppas att jag inte har samma försäkringsbolag som er, när jackan fattar eld och ni eldar upp bilen.
Peter Tenglund: Och?
Vill du påstå att VTI hade fel?
Vill du påstå att vi som tyckte att undersökningen var onödig hade fel?
Vill du påstå att oljetråget inte är förbundet med motorblocket?
Vill du påstå att bränsleförbrukningen, primärt, inte beror av temperaturen i förbränningsrummet?
@Peter, Du har fel. Värmer du vattnet så värmer du blocket , vilket kommer värma upp oljan rätt fort eftersom oljekanalerna är rätt små. Att värma oljan som ligger i sumpen är elda för kråkorna. Så fort oljan kommer in i blocket som är kallt så har du kylt ner oljan.
Jag tror att vattenvärmaren är bättre än kontaktvärmaren,men....VAR KÖPER MAN EN SÅDAN ? tillex.vis V70,XC 70,850
Peter Tenglund, varför skulle jackan ta eld på en Ford-69?
Att isolera motorn kan ju ge lite snabbare uppvärmning och något långsammare avsvalning.
Är det möjligen någon som hört talas om de tider på 1930-talet när man lade hästtäcken på motorhuven på vintern?
Fungerar det på hästar gör det det på bilar....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.