Nästa artikel
Motormännen lägger ner testcenter
Nyheter

Motormännen lägger ner testcenter

Publicerad 15 juli 2011 (uppdaterad 15 juli 2011)
Motormännens Riksförbund lägger ner sina testcenter. Verksamheten har gått med förlust sedan medlemmarna slutat nyttja den.

Motormännens testcenter har fungerat som en tjänst där man kan få en begagnad bil testad innan man köper eller säljer den. Testcentren har varit öppna för allmänheten, men Motormännens medlemmar har fått reducerat pris.

Under de senaste tre åren har dock testcentrens förluster uppgått till totalt 15 miljoner kronor och Motormännen väljer därför att avveckla dem.

– Medlemmarna använder sig inte av våra testcenter längre. Man köper bil på ett annat sätt i dag än vad man gjorde förut, säger Maria Spetz, vd för Motormännen, till Vi Bilägare.

– Vi har finansierat underskottet med pengar från vår övriga verksamhet, men känner att vi inte kan fortsätta använda medlemmarnas pengar till att finansiera en verksamhet som de inte använder, säger Maria Spetz.

När Motormännens tio testcenter kommer att vara helt igenbommade är dock fortfarande oklart.

– Det beror på olika åtaganden och hyreskontrakt, säger Maria Spetz.

Diskutera: Vad tycker du om att Motormännen lägger ner sina testcenter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-15 13:18
Tobo

Varför inte ansöka om ackreditering för att bli bilprovning?

Lokaler, utrustning och kompetent personal finns ju redan.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-15 13:29
amoC

Det var ett mycket bra förslag, Tobo! Mejla in det till dom, tycker jag.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-15 15:36
Harry_1

Att medlemmarna inte utnyttjat det i den utsträckning som vore önskvärt, tror jag beror till mycket stor del på att dels så är det för många, ganska dyrt att vara medlem i Motor, och dels så kostar det en rejäl slant ändå att få bilen testad genom Motor, åtminstone om man tillhör de sämst betalda i samhället, de, som utför så mycket arbete att de mer välburgna kan få det bättre. Dels beror det också på att det finns billigare testcenter som inte skiljer sig nämnvärt åt från Motors testcenter.
Själv har jag varit medlem i både Motor och MHF. I Motor var jag medlem i ca 20 år och i MHF ca 25 år. Båda dessa organisationer utför/de tester av bilar. MHF:s testkostnad var dock mindre, ungefär hälften av Motors testkostnader, men resultaten var desamma, liksom OK:s tester. Dessutom så anser jag att Motor i flera fall, då jag själv behövt deras hjälp i andra ärenden, agerat mer eller mindre som en tandlös tiger. De har ju alltid proklamerat att de "har resurser att ryta till".
Jag hade en ny Vectra som, en vecka gammal, genomled en tvätt på en Shell-mack i Norrköping. Själv var jag ny i området och visste inte så mycket om vilka tvättar som var att rekommendera och vilka som inte var att rekommendera. Vid tvätten, som var sådan att bilen föstes fram i en bana och man satt kvar i bilen under hela tvätten, trodde jag att min sista stund var kommen. Borstarna angrep bokstavligen bilen med liv och lust – och KRAFT. Det var så hårt tryck på borstarna att fronten for av och hängde snett efter tvätten. Lacken såg ut som om bilen var femton år och aldrig sett en tvättsvamp, än mindre något vax. Jag gick naturligtvis direkt in till ägaren på macken och bad honom komma ut och titta. Hans kommentar:
– Du har ju misskött bilen!
Det räckte för mig. Jag förstod att där skulle jag inte få något gehör. I Norrköping hade (kanske finns den än) Motor en teststation som jag anlitade för att få hjälp med att få rätt i sak. De tyckte att det var för bedrövligt och skulle minsann ryta till… Jo, pyttsan! Det hände absolut ingenting. Jag fick en känsla av att man var rädd för att mista medlemsrabatten om 18 öre per liter på bensin (som ändå inte var något att skryta med om man jämför med vad LRF hade).
Jag vände mig då till MHF eftersom jag var medlem även där, men deras tänder var då inte något vassare.
Då skrev jag själv till Shell och tog upp saken med dem – naturligtvis med avslag. Men skam den som ger sig. Jag gnatade med Shell själv i fyra år! Plötsligt en dag så ringer telefonen och en man presenterar sig som nytillträdd distriktschef på Shell, stationerad i Solna. Han frågade hur mycket en omlackering av min bil skulle kosta. Det kostade ca 17.000 på den tiden.
– Jaså inte mer?, sa han. Fixa till det då så pröjsar vi.
Snacka om jag blev paff, men han förklarade det med att han såsom nytillträdd, ville rensa allt gammalt och ogjort. Jag fick bilen omlackerad efter fyra år! Med nylackad bil for jag ner till Norrköping och visade upp min bil på Motors testcenter. Motors kommentar:
– Ja, du ser! Det ger resultat när Motor ryter till.
Jag höll på att sätta mig på ändan. Jag frågade om han egentligen visste vad han pratade om. Det gjorde han ju inte, framkom det. De hade inte en aning om händelsen med min bil eftersom de inte kunde göra något och därför hade lagt ner ärendet. (i mitt tycke ungefär som en het potatis)
Jag berättade hela historien och förklarade att jag sparat många sköna slantar på att INTE längre vara medlem, och därmed ansåg jag att jag hade stängt den dörren.
Och nu upptäcker Motor att medlemmarna inte vill anlita dem längre. Har de någonsin frågat varför? Har de någonsin gjort en enkät – med de rätta frågorna?
Jag tror inte det.
Många organisationer lever nog i sin egen lilla värld utan att kunna se till de som är där ute, de som har det sämre, och tycker sig not inte kunna hjälpa alla som behöver det och faktiskt betalat för det.
Ska man utge sig för att vara proffs, så ska man också vara det! För mig är Motor fortfarande endast en kostnad, en sandlåda, där förvisso många viktiga embryon leker, men ingen tycks växa upp. Den kostnaden kan jag vara utan. I dag ser jag mina medlemspengar som mer eller mindre fullständigt bortkastade, så det är nog på tiden att Motor drar sig ur leken så de får lättare att leva upp till den tandlösa tiger jag tycker de är. De är nog duktiga på att besiktiga bilar, men där verkar det som att deras gräns går, så det där med att söka tillstånd för att få besiktiga bilar är nog ingen dum idé, om det inte är så att många fler har råkat ut för samma sak, eller liknande, som jag. Då får de ju inga kunder där heller.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-15 16:24
Roy J

Harry_1:s kommentar visar att organiserat, gemensamt agerande är tämligen off i denna alltmer egotrippade värld. Fackföreningarna har ju också blivit tandlösa.
Det är nu över 20 år sen jag anlitade ett av Motors testcenter, men konstaterade då att de gjorde en avsevärt grundligare test än Svensk Bilprovning. De kollade rost, mätte kokpunkt på bromsvätskan, gjorde en rejäl provkörning med mera.
Vad de senare tillkomna konkurrenterna gör känner jag inte till.
Tobos förslag verkar dock intressant.

#5 • Uppdaterat: 2011-07-18 10:36
JOCA_1

Jag håller med Tobo!!! Ett utmärkt förslag.Små pengar är bättre än inga pengar.
Harry_1s historia är ganska talande och intressant, men det finns många andra som har fått hjälp att *inte* köpa den där "pärlan" när testcentret upptäckt att den faktiskt rullat 40000 mil och inte 4000....

Jag är också medlem i M, och det är jag för att jag faktiskt får en billigare försäkring som gör att medlemskapet lönar sig redan där.

Testcenter har jag inte utnyttjat,dels för att det är rätt dyrt, och dels för att jag inte behövt så mycket TC, då mina bilar har haft garantier och annat som märkesverkstäderna fått ta hand om...

Summan av kardemumman är att jag hoppas alla TC inte läggs ner...

#6 • Uppdaterat: 2011-07-18 22:29
Nithin

15 miljoner...

Varför har man inte lagt ner det tidigare?

"Varför inte ansöka om ackreditering för att bli bilprovning?"

Ja, varför inte?

Men ska bilprovning och serviceverkstad vara detsamma?

Låter inte som så billigt för kunden..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.