Moderaten Catharina Elmsäter-Svärd blev nyligen utsedd till ny infrastrukturminister efter centerpartisten Åsa Torstensson.
Det uppmärksammar intresseorganisationen Motormännen med vad man själv kallar en åtgärdslista.
– Vi på Motormännen önskar Catharina Elmsäter-Svärd välkommen till ett av regeringens viktigaste jobb, säger Maria Spetz, vd på Motormännen.
– Det är genom goda förutsättningar till mobilitet som hela landet kan utvecklas och leva. I den framtiden måste den nya infrastrukturministern ge bilen en central roll.
Motormännen lyfter fram följande punkter som mest viktiga:
Ta bort extraskatten på trafikförsäkringen.
”Tjuvskatt” eftersom förslaget om privatiseringen av trafikförsäkringen är avförd från dagordningen.
Tillåt dubbdäck på alla vägar och gator.
Här går trafiksäkerheten före allt annat.
Lagstifta mot mobilprat och sms:ande vid bilratten.
Bara med handsfree kan trafiksäkerheten garanteras. Det har alla europeiska länder, utom Sverige insett.
Inför en skrotningspremie.
Vi ska snabba på förnyelsen av bilparken.
Höj inte bensin- och dieselskatten.
Hela Sverige ska leva – och rulla.
Stimulera produktion och försäljning av flera olika icke-fossila bränslen.
Begå inte ”etanolmisstaget” igen.
Inför prick-i-körkortet.
För en bättre efterlevnad av trafikreglerna.
Inför en miljöbilspremie.
En rejäl rabatt på alla snåla bilar för renare miljö.
Inrätta en nationell specialstyrka av trafikpoliser.
Levande poliser är bättre än fartkameror.
Erbjud alla bilförare utbildning i snålkörning.
Ett smart sätt att skona både miljö och plånbok.
Ge inte kommuner rätt att inkassera trängselskatt.
Stadstullar hör hemma i det gamla bonde- och myndighetssamhället.
Diskutera: Vad tycker du? Håller du med om någon punkt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Okej till allt med förslag till en komplettering: Tag ut engångsavgift på dubbdäck motsvarande dess högre slitagekostnader för det allmänna vägnätet! Vi som klarar att köra utan dubbar borde inte behöva betala för alla som inte kan rätta farten efter väglaget!
Hej
Glöm inte utbyggnad av laddningsstaioner för elfordon.
Häls
Åke J
Människan verkar ju seriös, hoppas att hon har körkort också så hon vet vad hon pratar om.
lubos:skall man ta ut en engångsavgift på alla som köper dubbfritt, eftersom dom ökar risken för en dödsolycka med 42%,också????
Dödsolyckor är ju inte gratis för samhället heller.Ditt förslag är mycket korkat och du har en övertro på din kapacitet att kunna köra i vinterväglag.Kom ner på jorden och tro inte att du är bättre än någon annan i trafiken.
skaffa ett bidrag för alla de nya dyra säkerhetsystem som kommer i allt fler bilar för oss konsumenter! Fler bilar med modern säkerhet= färre dödsantal! Why not!?
Hade det verkliga utfallet av dödsolyckor minskat med 40% vid användning av dubbdäck borde det framgå tydligt av bilförsäkringspremien. Dödsolyckor är relativt billiga för samhället, det är de svåra invaliditeterna som kostar.
Inför en dubbavgift, lika stor som försäkringsbolagens premiesänkning till följd av den "ökade" säkerheten man uppnår när man använder dubbdäck.
Bra med miljöbilspremie för "verkliga" miljöbilar, dvs bilar som endast kan framföras på miljöbränslen.
Bort med "hybridmiljöbilar" som inte klarar av att gå på miljöbränslen som enda alternativ och inte klarar förbrukningskraven.
Inget mobilprat när du kör on du inte har handsfree.
Förbjud SMS-ande under färd. Det är enbart ett korkat sätt att kommunisera när det är enklare att ringa! Det är som att i dagens läge gå tillbaka till radiotelegrafi eller Morsealfabetet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.