Uppfinningen Oxygene har inplanterad mossa som genom fotosyntes förbättrar luftkvaliteten när du kör.
Den nyligen avslutade bilmässan i Genève innehöll många visioner och koncept. Ett av dem fanns i däcktillverkaren Goodyears monter. Idén består av däck vars inre är beklätt med mossa som ”äter upp” föroreningar. Mossan absorberar koldioxid och tar även upp fukt och vatten via däckets utsida som är i kontakt med vägbanan. Mossan omvandlar sedan koldioxiden till syre och vips har vi fått en bättre miljö.
Goodyear tänker sig att mossdäcken kan göra stor nytta i tätbefolkade städer som idag kämpar med dålig luftkvalitet och föroreningar. Enligt däcktillverkarens kalkyler skulle centrala Paris med 2,5 miljoner fordon kunna njuta av att 4.000 ton koldioxid försvinner och ersätts med 3.000 ton syre varje år om bilarna körde omkring med mossbeklädda däck.
Gummit i däcken är 3D-printat med material från återvunna däck. Den öppna strukturen på däcket sägs vara bra för väggreppet och förmågan att ta upp vatten genom slitbanan gör det lättare och säkrare att köra i vått väglag.
Som om det inte vore nog med fördelar så genererar fotosyntesen energi som kan omvandlas till ström som kan användas till att driva bilens elektroniska system. På sidan av däcket finns ett ljusband som kan skifta färg som varnar andra trafikanter om bilen till exempel byter fil eller bromsar tvärt. Oxygene använder ett kommunikationssystem med synligt ljus, eller LiFi. Via det kan däcket blixtsnabbt kommunicera med eller varna andra fordon (V2V) och infrastruktur (V2I) genom Internet of Things.
Diskutera: Vad tycker du om Goodyears idé med mossdäck?
Goodyear tänker sig att mossdäcken kan göra stor nytta i tätbefolkade städer som idag kämpar med dålig luftkvalitet och föroreningar. Enligt däcktillverkarens kalkyler skulle centrala Paris med 2,5 miljoner fordon kunna njuta av att 4.000 ton koldioxid försvinner och ersätts med 3.000 ton syre varje år om bilarna körde omkring med mossbeklädda däck.
Gummit i däcken är 3D-printat med material från återvunna däck. Den öppna strukturen på däcket sägs vara bra för väggreppet och förmågan att ta upp vatten genom slitbanan gör det lättare och säkrare att köra i vått väglag.
Som om det inte vore nog med fördelar så genererar fotosyntesen energi som kan omvandlas till ström som kan användas till att driva bilens elektroniska system. På sidan av däcket finns ett ljusband som kan skifta färg som varnar andra trafikanter om bilen till exempel byter fil eller bromsar tvärt. Oxygene använder ett kommunikationssystem med synligt ljus, eller LiFi. Via det kan däcket blixtsnabbt kommunicera med eller varna andra fordon (V2V) och infrastruktur (V2I) genom Internet of Things.
Diskutera: Vad tycker du om Goodyears idé med mossdäck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.