Volvo Cars ökade försäljningen med åtta procent i november jämfört med i fjol. Hittills i år är försäljningen 17 procent högre än samma period förra året.
De laddbara Recharge-bilarna står för 36 procent av försäljningen, men elbilarna står fortfarande bara för 16 procent av de sålda Volvobilarna – en siffra som förväntas öka när EX30 och EX90 börjar levereras.
En uppseendeväckande detalj är att försäljningen av laddbara Volvobilar backade kraftigt både i Europa och globalt under november, med 16 respektive 8 procent. Störst var tappet för elbilar samtidigt som de vanliga bensin- och dieselbilarna utan laddkontakt ökade. Det är intressant med tanke på att Volvo ska fasa ut den typen av bilar.
Hittills i år har dock Recharge-modellerna ökat med 36 procent i Europa och med 37 procent globalt.
Volvo Cars-chefen Jim Rowan säger i en intervju med GT Spirit att företaget inte längre investerar i att utveckla laddhybrider.
– Vi gjorde vad vi kunde med XC60 och XC90 för att ge längre räckvidd med samma utrymme och plattform med ett batteri som har högre energitäthet och förbättrad elektronik.
Han upprepar Volvos mål om att fördubbla vinstmarginalen på elbilar.
– Kostnaden för litium kan ändra ekvationen här eller där men vi ligger på nio procents marginal för elbilar i dag och kommer förbättra den till 15–20 procent för EX30. Det är inte lägre än för förbränningsbilar, det kan jag säga.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (48)
- 6 december 2023 Absolut, siffran i procent…
- 6 december 2023 Grosser - vill minnas att de…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.