När en av testbilarna upptäcker en isig eller hal vägyta, uppmärksammas föraren genom en halkvarning på instrumentpanelen. Samtidigt överförs informationen till Volvo Cars databas via mobilnätet och en varning går ut till andra fordon som närmar sig det hala området. På så sätt kan förarna direkt kan anpassa sin körning för att undvika olyckor.
– Pilotprojektet är ett av de första praktiska exemplen på hur kommunikation mellan fordon över mobilnätet gör det möjligt för fordon att "tala" med varandra och med den omgivande trafikmiljön. Detta kan bidra till ökad trafiksäkerhet, säger Erik Israelsson, projektledare på Volvo Cars.
Förutom att realtidsinformationen om hala vägytor används för att varna fordon i närheten, ska den bidra till att effektivisera vinterväghållningen. Informationen om den hala vägsträckan ska också skickas till den lokala vägadministratören, så att man kan planera vinterväghållningen. Mätningarna kan också användas för att minska saltanvändningen när den inte behövs och därigenom ge minskad miljöpåverkan.
Förutom Trafikverket och Volvo och medverkar norska Statens Vegvesen i projektet. För närvarande har man 50 testbilar ute på vägarna och nästa vinter blir det ännu fler. Målsättningen är att göra tekniken tillgänglig för allmänheten inom loppet av några år.
Diskutera: Är det bra med dessa varningssystem eller känner du dig alltför övervakad?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag känner inte minsta olust över att vara övervakad med detta system. Men jag tror inte på det.
Vägbanans friktion ändrar egenskap i från ena stunden till den andra, "blixtsnabbt". Informationen som testbilarna rapporterar in är snart inaktuell.
Undrar hur många (specialutrustade!!) testbilar behövs för att få ett skapligt heltäckande system.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.