Opel elektrifierar suven lagom till 2020.
Biltillverkaren Opel avslöjar sina planer inför de närmsta åren. Vi har tidigare fått veta att 2019 släpps Corsa som renodlad elbil och samma år blir även suven Grandland X tillgänglig som laddhybrid. Corsa uppges få en attraktiv prislapp.
– Det blir en ren elbil för folket, lovar Opels vd Michael Lohscheller.
Nu avslöjar Opel vilka fler batteridrivna bilar vi har att vänta. Skåpbilen Vivaro kommer i elversion 2020. Samma år går nästa generation av suven Mokka X i produktion och den får också laddsladd.
Diskutera: Vad tycker du om Opels framtidsplaner?
– Det blir en ren elbil för folket, lovar Opels vd Michael Lohscheller.
Nu avslöjar Opel vilka fler batteridrivna bilar vi har att vänta. Skåpbilen Vivaro kommer i elversion 2020. Samma år går nästa generation av suven Mokka X i produktion och den får också laddsladd.
Diskutera: Vad tycker du om Opels framtidsplaner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lovande - nu kanske dom äntligen kan börja plocka lite marknadsandelar igen.
Det är många som har framtidsplaner om elbilar. Än så länge är de just någonstans i framtiden.
Lustigt hur alla alltid pratar om vad som skall hända i framtiden, när det gäller just bilar med blodsbatterier. Samtidigt som de som finns idag (ja, de som kan jämföras med en vanlig bil i räckvidd med mera) är miljövidriga snuskmonster med batterier på 700 kg och total vikt på 2.5 ton. Det är lite som att de hoppas på (och det är de inte ensamma om, tillverkarna) att galenskapen skall gå över lite längre fram.
Och denna framtid. Den har de pratat om länge nu. Framtiden var igår.
.
Nästa Mokka byggs troligen på e-CMP plattformen - samma som DS3 Crossback e-Tense - och kommer att dela drivlinor med denna, men Mokka blir något större. Det är troligt att man skippar 4wd för Mokka och låter detta övertas av Grandland X som elhybrid med elmotorer fram och bak plus förbränningsmotor. Rent tekniskt kan man göra Mokka med dubbla elmotorer, en elmotor för barje hjulpar, men troligen tycker man att det blir för dyrt. Och mekanisk 4wd har ingen framtid då det väger för mycket, har transmissionsförluster samt tar upp nödvändigt utrymme under bilen som behövs till batterierna.
Enda invändningen jag har är att fortsätta med SUV som eldrivet kostar mer än det smakar, räckvidden blir mycket kortare med en högre bil. För att kompensera måste man stoppa in större batterier, och det väger... tveksamt om den ekvationen går ihop. Egentligen borde bilbranschen satsa på vanliga modeller nu, och göra det yttersta för att minimera luftmotståndet på alla sätt. Nu om någonsin är det viktigt med lågt luftmotstånd för bilen, SUV/MPV kommer aldrig att funka i längden.
Jag fattar inte att folk väljer alla dessa små suvar som har ett öronbedövade vägoljud från hjulhusen bara för att få sitta två cm högre.
Det finns tysta kombibilar som man inte sitter på golvet som på vissa bmw och som dessutom går snålare än dessa suvar.
Eftersom man vill ha batterier i botten av bilen och dessutom skyddat från smällar så är det praktiskt med högre bilar. Alla vill inte ha långa, breda bilar.
Dom som tror att Mokka X är en högljudd bil, får gärna ta sig en provtur.
Från TV nr 3 2017:
Betyg, komfort: 8 "Riktigt bra stolar och bra stöt - samt ljudkomfort"
Mokka X kom delad 2:a av 10 testade bilar.
Ökade marknadsandelar är ju lite svårt att tro då konkurrenterna inte lagt ner verksamheten,
man måste ju ha något att erbjuda som är mindre vanligt och det ser inte ut att komma i framtiden.
Frågan är hur stor skillnad det blir till Crossland?
Om elbilsversionen är enda stora skillnaden är det väl tveksamt om det lönar sig att göra andra vanliga modeller.
Med enbart framhjulsdrift och liknade teknik och utförande som Crossland är modellens existens med vanlig motor inte motiverad.
Främsta anledningen till att den kommer är att den varit en av Opels mest säljande modeller sedan 2013, men om samma framgång kommer att fortsätta i framtiden med en helt annan bil är mer än osäkert.
Nuvarande fyrhjulsdriften väger bara 65 kg och tar upp mycket liten plats, batterivikten lär överstiga det många gånger om.
Highlander. Ett test med liknande bilar antar jag.
Jag har suttit i baksätet på en 4wd bensin mocca och det är svårt att prata och höra dom i framsätet.
Skillnad som natt och dag mot en kombi.
Dessutom kan jag tycka att över 0,7 för en sådan modern bil är dåligt.
Det behövs nog eltillskott för att få en ekonomisk bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.