Ett litiumjonbatteri, här ses den typ som sitter i Audi Q7 e-tron.
Batteriet ska kunna värma upp sig självt när minusgraderna kommer.
Laddningsbara litiumjonbatterier finns idag i mobiler, datorer och elbilar, men är känsliga för kalla temperaturer. Ägare av elbilar uppges kunna få räckviddsångest eftersom körsträckan kan minska med hela 40 procent när det är riktigt kyligt ute.
Men nu har forskare i USA har tagit fram ett nytt sorts litiumjonbatteri som ska klara kallt klimat bättre, rapporterar naturvetenskapliga tidskriften Nature. Med hjälp av en tunn folie nickel, kopplad till minuspolen leds en del av strömmen in i folien när temperaturen kryper under nollstrecket. Elektronerna rusar fram i nickelfolien och alstrar värme. När det blir varmare stängs funktionen automatiskt av.
I 30 minusgrader går processen på en halv minut och tar 5,5 procent av batteriets kapacitet, att jämföra med de 40 procent som skulle försvinna annars. Lösningen ökar vikten på litiumjonbatteriet med 1,5 procent.
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?
Men nu har forskare i USA har tagit fram ett nytt sorts litiumjonbatteri som ska klara kallt klimat bättre, rapporterar naturvetenskapliga tidskriften Nature. Med hjälp av en tunn folie nickel, kopplad till minuspolen leds en del av strömmen in i folien när temperaturen kryper under nollstrecket. Elektronerna rusar fram i nickelfolien och alstrar värme. När det blir varmare stängs funktionen automatiskt av.
I 30 minusgrader går processen på en halv minut och tar 5,5 procent av batteriets kapacitet, att jämföra med de 40 procent som skulle försvinna annars. Lösningen ökar vikten på litiumjonbatteriet med 1,5 procent.
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gammal idé, det fanns lösningar med eluppvärmning av batteriet (en värmematta undertill).
låter vettigt.
På 1960-talet provade Scania och Försvaret en lösning med kraftigt isolerade batterilådor på en terränglastbil. Vid en övning fick underhållsbataljonsstaben in en rapport om en sådan låda som skadats. Inte populärt, lådan var dyr och satt dessutom oskyddat.
Slutsatsen är att alla konstruktioner som inte i sig själv är kompletta riskerar alltid att bli krångliga och dyra!
skillnaden jämfört med värmare som sitter i dagens elbilar är att här är värmaren inbyggd i batteriet medans tidigare batterivärmare värmde batteriets kylvätska eller batterilådan.
Mycket vunnet om man har en batterivärmare inkopplad för då laddas batteriet lika bra som på sommaren och klarar mycket lättare att starta en kall motor som går trögt i fossilbilen.
http://www.polarheater.com/category/5/batterivarmaren
Det bästa med elbilar är att man sällan har kallstartsproblem med dem. Har man batterivärmning när den är inkopplad till laddpunkten får man bra hjälp att hålla räckvidden uppe. Då kan man dra nytta av det jag gillar mest med att köra elbil:
Den är fulltankad varje morgon när jag ska åka till jobbet.
Dagens elbilar har redan uppvärmning av batterierna i minusgrader.
Enda skillnaden är att idag sitter uppvärmningen utanför själva battericellerna, istället som i beskrivna förslaget inuti.
Lite mer avancerade batteripack är dessutom vätskekylda, då kan batteripacket förutom att värmas på vintern även kylas på sommaren (batterier gillar inte hetta heller). Det går inte med föreslagna batteri.
Tittar man noga på bilden på Audi-batteriet till artikeln kan man se kanalerna för kylvätskan mellan de två lagren med battericeller.
Det försvinner inte några 40% för batteriuppvärmningen i dagens bilar utan ca 10%. Till det tillkommer ca 10% som går åt uppvärmningen av kabinen och 10% pga större rullmotstånd av vinterdäck i snöslask, som föreslagen batteri inte kan hjälpa.
Batteriet kan alltså hitta sin nisch i tex drönare som ska flyga på vintern (där viktbesparningen spelar stor roll) men elbilar har redan bättre lösning med vätskekylning.
Det här verkar kort och gott effektivare än tidigare lösningar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.