Audis eldrivna SUV ser ut att försenas med minst fyra veckor efter att ny mjukvara behöver godkännas.
500 svenskar har förhandsbokat elbilen och planen var att de första kunderna skulle få sina bilar vid årsskiftet. Men efter att ha modifierat en bit mjukvara under utvecklingsprocessen behöver denna nu typgodkännas, vilket kan försena leveranserna med fyra veckor berättar en talesperson från Audi för Reuters.
Tyska tidningen Bild am Sonntag var först med att rapportera om förseningen och dess källa hos företaget sa då att förseningen kunde sträcka sig flera månader.
Tidningens källa uppgav också att Audi är i hårda prisförhandlingar med leverantören av bilens batterier, LG Chem. Det sydkoreanska företaget vill öka priserna med ungefär 10 procent på grund av den höga efterfrågan, inget av företagen har velat kommentera eventuella förhandlingar.
Diskutera: Ser du fram emot e-trons entré?
Tyska tidningen Bild am Sonntag var först med att rapportera om förseningen och dess källa hos företaget sa då att förseningen kunde sträcka sig flera månader.
Tidningens källa uppgav också att Audi är i hårda prisförhandlingar med leverantören av bilens batterier, LG Chem. Det sydkoreanska företaget vill öka priserna med ungefär 10 procent på grund av den höga efterfrågan, inget av företagen har velat kommentera eventuella förhandlingar.
Diskutera: Ser du fram emot e-trons entré?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, jag ser inte fram emot e-trons entré. Däremot undrar jag hur batterierna ska räcka till el-bilar som planeras.
Oavsett, inget funkar i världen om alla gör samma sak. Tourism blev ett problem till slut, osv. Jag vet bara inom ett område där det funkar när alla gör samma sak, börsen... när alla simmar åt samma håll för ökade kurser funkar det :-)
https://www.nyteknik.se/fordon/batterierna-kan-ge-elbilar-storre-koldioxidutslapp-an-dieselbilar-6936717?source=carma&utm_custom[cm]=302859978,33270&=
// Krister
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.