Japanska bilköpare som inte gillar designen på Toyota RAV4 kan istället slå till på en Mitsuoka Buddy.
Bilmärket har gjort sig ett namn genom att bygga retrodesignade bilar med relativt modern teknik under skalet, och det senaste tillskottet får Toyotas hybridsuv att likna en amerikansk 1980-talsbil.
Designen lämnar ingen oberörd, men den verkar gå hem: alla bilar som ska byggas under de kommande två åren är redan slutsålda – efter bara fyra dagar.
Då ska vi dock komma ihåg att produktionen är strikt begränsad till bara 200 exemplar under de kommande två åren. Redan nu finns möjlighet att förhandsboka ett exemplar som ska byggas 2023.
Priset ligger på mellan 380 000 och 480 000 kr beroende på motor och utrustning. På tillvalslistan finns till exempel tvåtonslackering för 40 000 kr och 16-tumshjul som ser ut som stålfälgar för 21 000 kr.
Som jämförelse kostar Toyota RAV4 mellan 270 000 och 330 000 kr och merpriset för Mitsuoka Buddy blir därmed 110 000–150 000 kr.
I Mitsuokas övriga modellutbud finns något som ser ut som en Jaguar från 1960-talet men som i själva verket är en Nissan Micra från 2002, samt två versioner av Mazda MX-5 med design från Morgan respektive Corvette.
Läs också: Så har du aldrig sett Toyota RAV4 – klicka på egen risk
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är inte förvånad, i jämförelse med originalet kan det bara bli bättre.
Och eftersom den såldes slut på så kort tid är jag tydligen inte ensam om den åsikten!
Prislappen för en bil byggd i så begränsad omfattning måste vara väldigt låg, ett klipp, med tanke på det blygsamma antal som ska byggas.
1980? Så ser väl pickisarna ut än idag där borta?
Med tanke på att RAV4 är världens näst mest sålda bil, så är det klart att några vill ha något inte alla andra har.
https://www.autoexpress.co.uk/news/33872/worlds-best-selling-cars
Erik Söderholm skrev tidigare: Hybridsuven Toyota RAV4 har en design som inte väcker särskilt mycket känslor eller sticker ut nämnvärt i trafiken.”
Men det måste vara en underdrift för bilen som Tobo skrev är världens näst bäst säljande bil med nästan en årförsäljning på 1 miljon bilar och som sålts i tio miljoner exemplar under åren totalt.
Det är snarare utseendet som gjort att så många valt att köpa just en Toyota RAW4.
https://www.toyotaofdecatur.com/blog/2019-toyota-rav4-exterior-paint-color-options-and-roof-customizations/
Visst kan det vara så att det finns de som köper en Toyota för utseendet, men just då för att de smälter in och inte sticker ut. Visst har Rav 4 sålt bra, men nej, inte för att folk tycker den är snygg så det vart USP:en som de föll för.
Ingen överraskning att de väljer en snyggare version av grinollen RAV4. Till och med jag skulle kunna tänka mig denna version, om det inte vore för de tvivelaktiga vägegenskaperna. Men, de är kanske fixade nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.