Mitsubishi Concept XR-PHEV kommer till Géneve.
Mitsubishis koncept XR-PHEV börjar ta aningen mer produktionsfärdig form. Den kompakta hybriden kommer nu visas upp på Géneve salongen.
Med XR-PHEV hoppas Mitsubishi att de ska kunna följa upp succén med Outlander PHEV i det minst lika expansiva B-segmentet för crossovers. Men det förutsätter så klart att bilen kommer i produktion.
Tekniken under skalet på XR-PHEV är en enliters bensindriven trecylindrig turbomotor med 134 hk och en elmotor med en effekt på 121 kW. Båda motorerna driver bara framhjulen. Elmotorns batteri som är på 14 kWh har placerats under golvet på själva kupén.
Mitsubishi Concept XR-PHEV har radar- och kamerasystem som styr autobroms, dödavinkelvarnare och en adaptiv farthållare. Bilen har även teknik som ska informera föraren om trafiksignalernas faser under körning i stadstrafik.
Diskutera: Tror du att vi kommer få se en kompakt laddhybridscrossover från Mitsubishi?
Tekniken under skalet på XR-PHEV är en enliters bensindriven trecylindrig turbomotor med 134 hk och en elmotor med en effekt på 121 kW. Båda motorerna driver bara framhjulen. Elmotorns batteri som är på 14 kWh har placerats under golvet på själva kupén.
Mitsubishi Concept XR-PHEV har radar- och kamerasystem som styr autobroms, dödavinkelvarnare och en adaptiv farthållare. Bilen har även teknik som ska informera föraren om trafiksignalernas faser under körning i stadstrafik.
Diskutera: Tror du att vi kommer få se en kompakt laddhybridscrossover från Mitsubishi?
Mitsubishi Concept XR-PHEV
Mått: L 4,37, B 1,87 H 1,57 (m)
Elmotor: 120 kW.
Bensinmotor: 3-cyl. 1,0 liter MIVEC (variabla ventiltider) med turboladdning. Maxeffekt: 134 hk
Förbrukning: 3,5/100km
Tranmission: Transaxel, framhjulsdrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att vi får se denna bil med vanlig bensin- och dieselmotor. Laddhybriden är jag osäker på, frågan är prisnivån. Kunderna i B-segmentet är priskänsliga. Outlander är ju framförallt en tjänstebilsfavorit. B-segmentet handlar mer om privatkunder. Fronten ser ut som en mix av Honda och Toyota. Inte så nyskapande, men iaf positivt för Mitsubishi då de har varit väldigt anonyma och ja, ärligt talat, tråkiga i sin design under många år.
Utvändigt är den inget annat än en "köttbulle" men inredningen är ganska häftig.
Roligt med en biltillverkare som tar ut svängarna när det gäller inredning.
Orange eller brunorange lack på en bil är något jag aldrig kommer att välja.
Det är en trendfärg med kort livslängd.
Kommer detta att vara framtidens inredningsmelodi för Mitsubishi så tar du ju ett enormt steg från dagens inredningar som verkligen i de flesta av deras modeller ger ett närmast "B-liknande" intryck.
Antagligen har Raphael rätt i att B-segmentet har mera priskänsliga köpare men inget hindrar ju att det kan bli ett genombrott för billigare laddhybrider och då tror jag absolut att detta segment kan bli rätt "hett".
Angående inredning - det vore ju välkommet om Mitsubishi kunde skaffa nya värme- och ventilationsreglage än de gamla rundlarna som de verkar dela med Mazda och Subaru som har samma - köper de dem från samma ställe kanske?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.