Mitsubishi Outlander PHEV har redan funnits i Japan i ett knappt år och under november kommer de första exemplaren till Sverige. Nu har bilen också fått priset RJC Technology of the year 2014, som delas ut av bilforskare och biljournalister vid en konferens i Japan.
Motiveringen till utmärkelsen är bland annat att Mitsubishi Outlander har hög miljöprestenda, mjuk acceleration och en låg ljudnivå i kupén.
Mitsubishi Outlander PHEV visades som konceptbil i Tokyo redan 2009 och är enligt Mitsubishis egen utsago världens första fyrhjulsdrivna crossover som lanserats som laddhybrid. Mitsubishis målsättning är att sälja 5 000 exemplar om året, men redan nu har över 10 000 exemplar förhandsbeställts i Europa.
När Vi Bilägares testförare Marianne Sterner provkörde bilen skrev hon bland annat att bilen har starka elmotorer, lång räckvidd och rymlig kupé, men att den även är lite klumpig att manövrera.
Diskutera: Hur ser du på att Mitsubishi Outlander får pris?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska bli intressant att kolla hur den är.
Den nuvarande tycker jag är trevlig, men lite bullrig och stolarna är lite för hårda för mig som är van vid Saab och Volvo.
Men man sitter högt och den är lätt att komma i och ur och man har ju god utblick över omgivningen..
Vad jag vet finns det ingen annan laddhybrid-SUV för närvarande.
Och det är kanske den bästa laddhybrid som finns på marknaden för närvarande!
Ok teknikpris! Men inte designpris med den fläskläppen.
Fin bil som jag får hoppas att fler tillverkare tar efter men varför tar allt sådan förskräcklig tid?
Bilen visades som sagt redan 2009 så varför rullar inte redan dessa bilarna på vägarna och varför har inget annat fabrikat en motsvarande version?
Polo, den här "fläskläppen" är oerhört mycket snyggare än det tidigare "gapet".
Laddhybriden är den nya tekniken ja, men under skalet är mycket väldigt likt förra modellen så inte särskilt spännande i övrigt. Gammal bil, ny utsida och så laddhybrid ja det räcker tydligen för ett teknikpris. Var väl billigaste för Mitsubishi att göra så istället för att satsa på en helt ny bil.
Bilen är genial, om man bara behöver 5 platser så det största problemet är kanske att den inte är Fransk?
Nu lär den ju komma med andra emblem också så att den kanske uppskattas utav fler.
Så länge bilen klarar gällande krockprov och är bättre än den tidigare generationen så gör det mig inget om en stor del utav bilen är den samma som tidigare.
Tekniken bakom drivlinan har ju ingen annan så sådant måste man ju framhäva.
Det var längesedan som Mitsubishi faktiskt kom med något intressant men Outlandern i den här versionen är verkligen intressant.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.