I förra veckan gick Nissan ut med att de har bevis för att Carlos Ghosn begått grova tjänstefel och undanhållit stora ekonomiska summor han intjänat. Kort efter det blev Ghosn utesluten ur styrelsen och nu väljer även Mitsubishi, som Nissan äger 34 procent i, att frånta honom rollen som styrelseordförande.
”Han har förlorat Nissans förtroende och det anses svårt för Mr. Ghosn att fortsätta sitt uppdrag som styrelseordförande”, skriver Mitsubishi i ett uttalande.
Carlos Ghosn har varit motorn i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen och nyhetssajten Automotive News konstaterar att den senaste veckans händelser kastar en skugga över det tidigare hyllade samarbetet. 2017 var alliansen största bilimperiet i världen, med 10,6 miljoner sålda fordon. Renault och Nissan korsäger aktier i varandra. Franska biltillverkaren har överhanden i och med en andel på 43 procent i Nissan, som i sin tur äger 15 procent av aktierna i Renault, men utan rösträtt.
Ghosn sitter i styrelsen för Renault, där han också har rollen som vd. Trots den senaste tidens händelser har Renault valt att behålla honom på båda posterna.
”Mr. Ghosn, tillfälligt oförmögen, förblir styrelseordförande och vd. Styrelsen har beslutat att tillfälligt utse Thierry Bolloré till tillförordnad vd”, skriver Renault i ett pressmeddelande.
I väntan på rättegång sitter Carlos Ghosn just nu i japanskt häkte.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för samarbetet mellan Renault, Nissan och Mitsubishi framöver?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Resan från hero till zero går fort ibland.
Jag tror de får svårt att klara sig utan att samarbeta.
Icke att förglömma är att Renault/Nissan-alliansen även är storägare i ryska Avtovaz (Lada).
Utan samarbete kommer nog flera av alliansens ingående tillverkare få det svårt att klara sig på egen hand.
Alliansen står inte och faller med en person. De slutar ju inte att äga varandra bara för att Ghosn sitter häktad. De upphör inte sitt samarbete, och deras gemensamma utvecklingsprojekt är inte nedlagda.
De har alla tjänat på att ha alliansen. Det har varit bra för dem genom att de har sänkt produktions- och tillverkningskostnader. De har använt gemensamma bottenplattor och motorer.
Och det kommer givetvis att fortsätta. Ghoshn må vara en kändis, men alla människor kan ersättas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.