Nyhetsbyrån Reuters uppger att det rör sig om en av de största återkallelserna av eldrivna bilar hittills.
Det handlar om cirka 12 300 exemplar av modellen med det svårskrivna namnet i-MiEV och 2 400 exemplar av modellen Minicab-MiEV. De flesta av bilarna, cirka 9 000, finns i Europa. Vissa har också sålts som Peugeot iON eller Citroën C-Zero.
Felet rör bilarnas bromsar. En elektrisk bromspump som ska skicka luft till bromsservon kan vara felaktigt konstruerad. I och med att servon kan sluta fungera blir det tyngre att trycka på bromspedalen. Felet ska ta cirka 30 minuter att rätta till på verkstad.
Inga skador har kunnat knytas an till problemet och ägarna till bilarna kommer att kontaktas.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och dyr är den oxå.
Ordentligt pris för en småbil. Inte prisvärt enligt mig.
Säkert att den inte heter Toyota i-MiEV? De har jo rutinen!
Den heter i alla fall inte VW i-MIEV, då de trots flera allvarliga och dyrbara fel (bl.a. DSG och kamkedjor) inte lärt sig att ta ansvar för sina produkter.
Ontopic: i-Miev är alldeles för dyr, spelar i samma lingonserie som Think, att den har fungerande bromsar är det minsta man kan begära.
Om man inte återkallar bilar med bromsproblem kan det ju bli lite otäckt ute på vägarna.
På de två år eller så som den här bilen har funnits så har man bara lyckats sälja 14700 bilar över hela världen. En otroligt låg siffra. Kan aldrig vara lönsamt för Mitsubishi även om man tar ordentligt betalt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.