Nästa artikel
Mitsubishi ASX – rapport från provkörningen
Nyheter

Mitsubishi ASX – rapport från provkörningen

Publicerad 6 december 2010 (uppdaterad 13 december 2010)
Mitsubishi ASX är en ny kompakt crossover som ställer in siktet på Nissan Qashqai och Skoda Yeti. Läs rapporten från provkörningen.

I höst anländer nya Mitsubishi ASX till landets bilhallar.

Bilen lanseras som en tuff och sportig crossover och Mitsubishi räknar med att sälja 2 000 exemplar redan nästa år.

Vi Bilägares testförare Christian Ellmark provkörde bilen under onsdagen.

Vad är Mitsubishi ASX för bil?
– Själva kallar Mitsubishi bilen för en crossover, säger Christian Ellmark.

– Och det stämmer väl ganska bra överens. Bilen är tänkt att konkurrera med bilar i Golf-klassen och mindre suvar eftersom den kan fås med fyrhjulsdrift. Men Mitsubishi tror ändå att 8 av 10 bilar som säljs kommer att vara framhjulsdrivna.

Vad är intressant med bilen?    
– Det som är intressant är att Nissan Qashqai sålt så bra och att det nu kommer en konkurrent som kan ta marknadsandelar. Mitsubishi ASX bygger på samma bottenplatta som Mitsubishi Outlander, men ASX är både mindre och snålare.

– Det jag tror bilköpare kan falla för är designen, den ser helt enkelt tuff ut.

Hur är den att köra?
– Den är också trevlig att köra och känns ganska lik Outlander. Stabil och absolut inte klumpig. Jag körde fyrhjulsdriftsvarianten och den har samma system som Mitsubishi Outlander.

–Det fungerar bra, men det är absolut ingen terrängbil. Den klarar dåliga skogsvägar och snöiga vägar till fjällstugan, men inte att ta sig ut i terrängen eftersom den är så låg undertill.

Hur är utrymmena?
– Mitsubishi ASX känns faktiskt ganska trång. Jag är 1,77 meter lång och jag sitter inte bra i baksätet, jag slår i huvudet i taket. Och bagageutrymmet är heller inte så stort. Om man behöver en större bil och vill köra Mitsubishi får man helt enkelt välja Outlander.

Hur blir mottagandet i Sverige?
– Den har stor chans att lyckas eftersom Nissan, och till viss del Skoda med Yeti, lyckats så bra med sina motsvarigheter.

Vad kommer den att kosta?
– Instegsmodellen med en bensinmotor på 1,6 liter och framhjulsdrift startar från 184 900 kronor. Och med fyrhjulsdrift och 1,8-liters dieselmotor börjar priserna på 232 900 kronor.

– Det låter kanske lite högt, men vill man ha en lite tuffare design får man betala lite extra. I september går bilen till försäljning.

Läs Vi Bilägares test av Mitsubishi ASX här.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi ASX?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.