Däremot var det bara 30 procent som tog reda på vad den nya bilen kostade att äga i form av försäkring, skatt, värdeminskning etc. Fyra av tio tog aldrig reda på bränsleförbrukningen. Vidare granskade inte var fjärde köpare ägarbeviset när de köpte en begagnad bil senast och var femte tittade heller inte på besiktningsprotokollet.
– Vi svenskar är bra på att undersöka bilens yttre men är sämre på annat som kan innebära att bilaffären blir en riktigt tråkig historia. Även om de flesta bilköpare gör alla nödvändiga kontroller är det förvånande att många inte ens tar reda på om bilen blev godkänd vid senaste besiktningen eller om säljaren av bilen är bilens ägare. Om du köper en bil som visar sig vara stulen kan du bli tvungen att lämna tillbaka bilen till den rätta ägaren. Därmed kan du förlora både dina pengar och din nya bil, säger Jessica Malmgren, PR- och informationsansvarig på KVD.
Diskutera: Vad tycker du är viktigt att kolla upp vid köp av begagnad bil?
1. Räkna ut den totala ägandekostnaden (värdeminskning, försäkring, skatt, service, bränsleförbrukning): 70 %
2. Test via bilbesiktningen eller liknande: 66 %
3. Bränsleförbrukning: 40 %
4. Om priset är det rätta via t.ex en bilprissajt: 37 %
5. Oljeläckage under bilen: 36 %
6. Extradäck (sommar/vinterdäck): 34 %
7. Ägarbevis: 24 %
8. Läsa senaste besiktningsprotokollet: 20%
1. Kontrollera bilens alla funktioner såsom fönsterhissar och klimatanläggning.
2. Kontrollera bromsarna bak och fram samt handbroms.
3. Ta reda på bränsleförbrukningen. Finns inte informationen för modellen kan man oftast läsa av i instrumentpanelen vad snittförbrukningen varit de senaste 10 milen.
4. Kontrollera mönsterdjupet på däcken, både sommar och vinterdäck. Var extra uppmärksam om bilen du köper är över tre år gammal, då är sannolikheten större att däcken är slitna.
5. Kontrollera mätarställningen på bilen. Dubbelkolla även i serviceboken så att mätarställningen stämmer.
6. Kontrollera oljeläckage under bilen.
7. Kontrollera om priset är det rätta via t ex en bilprissajt.
8. Provkör bilen och var då extra uppmärksam på fjädringar, styrningsanordningen och bromsarna.
9. Kontrollera serviceboken och serviceintervallen.
10. Kontrollera de senaste besiktningsprotokollen.
11. Undersök skador eller rost på lacken.
12. Titta på slitage invändigt. Förarstolen brukar ofta vara särskilt sliten.
13. Kontrollera om bilägaren haft djur eller om ägaren rökt i bilen.
14. Testa via bilbesiktningen eller köp den av någon som gjort ett objektivt test.
15. Kontrollera ägarbeviset så säljaren stämmer med ägaren.
Källa: KVD
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kollar allt och eftersom jag alltid byter på bilfirma så ställer jag krav på hur bilen skall vara vid leverans och detta begär jag alltid få inskrivet i köpekontraktet. Vad bilen kommer att kosta att äga är något jag kollar väldigt noggrant, det är ju mina intjänade slantar det handlar om.
Vad värdeminskningen är vet man först när man sålt bilen.
Samma sak med reparationskostnaderna.
Långsiktig planering med fordonsskatten - glöm det, styrt av politiker.
Samma sak med bränslekostnader.
Kalkylera bilkostnaden med dessa variabler den som kan, innan köpet.
Nobells ekonomipris blir din belöning.
Brukar kolla väldigt noggrant och kanske lite udda, men jag brukar också kolla krocktester på Youtube -vill inte gärna köpa en bil som kollapsar alltför lätt.
Det förvånar inte, folk gör likadant när de köper bostadsrätt. Går runt och tittar på vilket autentiskt vintagegolv det är i köket, ooooo och så köper de lägenheten i en förening som är bankrutt...
Tre miljoner för ett föreningsmedlemskap, då är det smart att kolla upp föreningen eller hur? Samma människor väljer bil efter hur många mugghållare den har.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.