Porsche presenterar en ny begränsad utgåva av mittmotormodellen Boxster på Bolognas Motor Show i början av december, Boxster RS 60 Spyder. Genom valet av färg, design, egenskaper och filosofi återknyter den till Porsches motorsportera på -60-talet.
Efter oräkneliga klassegrar kunde dåtidens Porsche Type 718 RS 60 Spyder utmana
och besegra sina konkurrenter även i klasserna med större motorer. Den första
totalsegern kom 1960 i ett av de mest prestigefyllda långdistansloppen,
12-timmarsloppet i Sebring, Florida. Förare var Hans Herrmann och Olivier
Gendebien.
Nya Boxster RS 60 tar upp formen och linjerna från
den framgångsrika mittmotorracern. Fronten, som är tagen från Porsche's
SportDesign Package, skiljer RS 60 från vanliga Boxster S. Ett annat
sportavgassystem med dubbla ändrör ökar effekten till 303 hk. Spacers gör att
19-tumshjulen fyller ut hjulhusen helt och fullt. Dessutom är Porsches aktiva
fjädringskontroll, PASM, standard.
Boxster RS 60 Spyder är lackerad i GT silvermetallic med skinnklädseln i Carrera-rött. Även suffletten är röd. Som
alternativ kan man välja mörkgrått skinn och svart sufflett.
Den här
specialmodellen har en rad sofistikerade kännetecken. Dörrtrösklarnas lister är
gjorda i rostfritt stål med texten RS 60 Spyder. Växelspaken har en egen
sportigare form.
Porsche har också slopat skärmen över
instrumenten vilket gör att den stora, centralt placerade varvräknaren och de
två mindre instrumenten vid sidan framträder i en ren och minimalistisk form som
ger tävlingsbilskänsla i cockpiten.
Boxster RS 60 Spyder kommer att
tillverkas i en begränsad serie på 1960 exemplar och vilket exemplar av bilarna
man sitter i framgår av en silverfärgad platta på luckan till handskfacket.
Lanseringen av nya Porsche Boxster RS 60 Spyder börjar i mars 2008. I
Tyskland kommer den att kosta 63 873 Euro inklusive 19 procents moms och
landsspecifik utrustning. Det europeiska baspriset är 53 500 Euro. Svenskt pris
är ännu inte fastställt.
och besegra sina konkurrenter även i klasserna med större motorer. Den första
totalsegern kom 1960 i ett av de mest prestigefyllda långdistansloppen,
12-timmarsloppet i Sebring, Florida. Förare var Hans Herrmann och Olivier
Gendebien.
Nya Boxster RS 60 tar upp formen och linjerna från
den framgångsrika mittmotorracern. Fronten, som är tagen från Porsche's
SportDesign Package, skiljer RS 60 från vanliga Boxster S. Ett annat
sportavgassystem med dubbla ändrör ökar effekten till 303 hk. Spacers gör att
19-tumshjulen fyller ut hjulhusen helt och fullt. Dessutom är Porsches aktiva
fjädringskontroll, PASM, standard.
Boxster RS 60 Spyder är lackerad i GT silvermetallic med skinnklädseln i Carrera-rött. Även suffletten är röd. Som
alternativ kan man välja mörkgrått skinn och svart sufflett.
Den här
specialmodellen har en rad sofistikerade kännetecken. Dörrtrösklarnas lister är
gjorda i rostfritt stål med texten RS 60 Spyder. Växelspaken har en egen
sportigare form.
Porsche har också slopat skärmen över
instrumenten vilket gör att den stora, centralt placerade varvräknaren och de
två mindre instrumenten vid sidan framträder i en ren och minimalistisk form som
ger tävlingsbilskänsla i cockpiten.
Boxster RS 60 Spyder kommer att
tillverkas i en begränsad serie på 1960 exemplar och vilket exemplar av bilarna
man sitter i framgår av en silverfärgad platta på luckan till handskfacket.
Lanseringen av nya Porsche Boxster RS 60 Spyder börjar i mars 2008. I
Tyskland kommer den att kosta 63 873 Euro inklusive 19 procents moms och
landsspecifik utrustning. Det europeiska baspriset är 53 500 Euro. Svenskt pris
är ännu inte fastställt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.