Konceptbilen Lexus LF-SA visas på bilsalongen i Genève.
Konceptbilen Lexus LF-SA visar en möjlig öppning för en ny premiumbil i miniformat.
Förra året fyllde Lexus 25 år och för att fira gav tillverkaren sin Europa-baserade designstudio ED2 i uppdrag att ta fram en ultrakompakt konceptbil.
Bilen rymmer dock fyra personer, men fokus ligger på föraren och dennes körupplevelse, vilket Lexus framhåller som en framtida ”lyx” när många bilar går mot att bli självkörande.
Förarstolens position är fast och istället justeras pedaler och ratt. Passagerarstolen är däremot skjutbar för att kunna ge inträde åt (förhoppningsvis korta) personer till baksätet.
Bilen mäter 3450 cm på längden, är 170 cm bred och 143 cm hög.
Diskutera: Skulle ni vilja se en framtida minibil från Lexus?
Bilen rymmer dock fyra personer, men fokus ligger på föraren och dennes körupplevelse, vilket Lexus framhåller som en framtida ”lyx” när många bilar går mot att bli självkörande.
Förarstolens position är fast och istället justeras pedaler och ratt. Passagerarstolen är däremot skjutbar för att kunna ge inträde åt (förhoppningsvis korta) personer till baksätet.
Bilen mäter 3450 cm på längden, är 170 cm bred och 143 cm hög.
Diskutera: Skulle ni vilja se en framtida minibil från Lexus?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nä.
Nä,..inte om det blir ett överprisat skrytbygge utan annan mening än att på sin höjd sänka fabrikatets totala utsläpp.
Nog finns det plats för kreativa lösningar som leder till att bilarna kan bli mindre då världen skulle må bättre utav mindre och miljövänligare fordon. Tyvärr leder ju trenden åt det andra hållet att bilarna skall bli större,snabbare,komfortablare m.m men inte särskilt praktiska ....
Och samma fula gap!
Nej Lexus formspråk tilltalar absolut inte.
Tillochmed IQ floppade för den var överprisad,så givetvis:nej.
Mistro, du har en poäng. Trenden nu är större och tyngre bilar. Varje ny modell uppgradering blir modellen större fysiskt. Såg en ny Renault Clio och det var en småbil förr i tiden, den verkar nästan vuxit in helt annan klass nu. Jag tror nog att världen behöver komma överens hur bilarna skall se ut när det gäller storlek och tyngd (längd, bredd, vikt och höjd). Det funkar inte att vissa bilar tar 7-8 personer och väger 2,5 ton och andra väger 1 ton. Skillnaderna blir för stora när det kommer till krocksäkerheten. Redan nu köper folket SUV/Crossover för att de inte litar på säkerheten i en vanlig personbil på 1,5 ton. Jag har inga belägg för detta, men varför köper mina grannar en XC60 när de hade en praktisk V70 innan? Stora miljövinster hade kunnat ske om världen kommit överens hur vi skall transporteras, samt att krocksäkerheten delas på båda parter lika och mer rättvist. När jag tänker på XC90 så känner jag bara avsky, det är säkert en av världens säkraste bilar...men hur ser den ut? En klump på nästan 2,5 ton som kommer krossa det mesta i sin framfart om den går av vägen eller krockar med en vanlig kombi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.