Bilmodellen uppdateras med mönster av brittiska flaggan i ändalykten.
Förutom de karaktäristiska baklyktorna går det att känna igen nya Mini på den omdesignade logotypen som presenterades i december. Som tillval finns nu adaptiva LED-strålkastare med Matrix-teknik som bländar av automatiskt för mötande. Kunder har möjlighet att göra sin bil mer personlig genom att till exempel gravera sitt namn på den.
På insidan går det att ladda mobiltelefonen trådlöst och det finns en ny multifunktionsratt.
Mini har sett över bensinmotorerna och hävdar att de sänkt förbrukning och koldioxid med ungefär fem procent. Motorstyrkan ligger på 136 till 231 hästkrafter och bilen går att få med manuell eller automatisk växellåda i 7 eller 8 steg.
Uppdateringen gäller 3- och 5-dörrarsversionen samt cabrioleten. Priserna börjar på 192.100 kronor för Mini 3-dörrar, 199.900 kronor för Mini 5-dörrar och 233.500 kronor för cabrioleten.
Diskutera: Vad tycker du om Mini?
På insidan går det att ladda mobiltelefonen trådlöst och det finns en ny multifunktionsratt.
Mini har sett över bensinmotorerna och hävdar att de sänkt förbrukning och koldioxid med ungefär fem procent. Motorstyrkan ligger på 136 till 231 hästkrafter och bilen går att få med manuell eller automatisk växellåda i 7 eller 8 steg.
Uppdateringen gäller 3- och 5-dörrarsversionen samt cabrioleten. Priserna börjar på 192.100 kronor för Mini 3-dörrar, 199.900 kronor för Mini 5-dörrar och 233.500 kronor för cabrioleten.
Diskutera: Vad tycker du om Mini?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns bara märkligt att BMW försöker lyfta fram det brittiska i Mini när bilen består av mindre än 50 procent brittiska delar. Dessutom har ju BMW lyft att de överväger att flytta Minin från Storbrittannien, det beror på vad Storbritannien och EU gör för avtal. Redan idag tillverkas en del Mini-bilar i Nederländerna. Att sätta brittiska flaggor på Mini gör den inte brittisk. Kanske kommande Mini blir Made in China som allting annat...
Ja, i gamla Daf/Volvo/Mitsubishi-fabriken i Holland tillverkas ju Mini numera.
Det brittiska i Mini är ju en stor del av märkets USP, utan att för den skull vara speciellt brittiskt.
New Mini från 2001 och framåt har ju inget gemensamt med gamla "kojan" förutom vissa designdrag.
Det heter Union Flag, "Union Jack" är bara inofficiellt smeknamn.
Så käckt.
Jag gillar inte de där "grodögonen" till strålkastare, var mycket snyggare tidigare. Däremot den lilla flaggan är ju ett kul designelement.
Feta priser, men de säljer bra ändå. BMW gör tydligen rätt.
Ska Japanerna också få sin flagga i baklyktorna, ja då får dom det betydligt enklare. Med intrigerat backlyse och allt. Fast å andra sidan skulle ingen förstå att det var deras flagga man såg.
Lexus och Mazda hade ju indirekt en japansk flagga i bakljusen i många år. Kromreflektor ("vitt") med röda rundlar. Flaggan på Minin var ju snäppet roligare dock. Synd att de bara säljs med BMWs tveksamma motorer och garantier. Och slaktarvågen i mitten av instrumentpanelen...
Instämmer med hultarn.
Intressant detta med det brittiska. Jag nämner bara Rover 75, en bil som verkligen var värd ett bättre öde. En Bentley light. Den var genuint brittisk med ett konsekvent formspråk. Exteriör och interiör hängde verkligen ihop.
Och vilka är det som äger Rolls Royce …?
Hehe ja det här med vilken nationalitet en bil eller märke har idag är ju ganska krångligt? Är det var ursprungsbolaget startade? nuvarande ägare startade? nuvarande ägare har majoriteten av aktieägarna? var bilen är sammansatt? majoriteten av delarna tillverkade? var design och konstruktion är gjord?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.