Nästa artikel
Mini 5D får ny instegsmotor
Nyheter

Mini 5D får ny instegsmotor

Publicerad 22 januari 2015 (uppdaterad 22 januari 2015)
Mini med nya instegsmotorn är både slöare och törstigare än tidigare.
En ny snålversion av Mini i femdörrarsutförande kommer i vår. Bilen har fått strypt effekt och ny växellåda.
Minis instegsmodeller One har tills nu drivits av en trecylindrig turboladdad bensinmotor med 1,2 liters slagvolym och 102 hästkrafter.
 
Men från och med i mars
kan bilen även beställas med effekten strypt till 75 hästkrafter och med en ny lättare sexstegad manuell växellåda. Tyvärr har ingreppet inte sänkt bränsleförbrukningen. Vid blandad körning uppges bränsletörsten till 5,2 l/100 km mot 5,0 l/100 km för 102-hästarsmodellen.
 
En anledning till att förbrukningen ökat är att bilen av kostnadsskäl inte går att få med stopp- och startsystem. Mini One med denna motor som är både törstigare och svagare har uppkommit för att tillgodose vissa marknader som erbjuder lättnader för billigare bilar.
 
Priset i Sverige väntas
bli cirka 7000 kronor lägre än det för 102-hästarsmodellen, vilket borde innebära en prislapp på cirka 160 000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mini One 5D?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-22 11:32
Gunnar Lindberg

För sjutusen kan man köpa till lägre förbrukning och 27 hästkrafter. Ett enkelt val!

#2 • Uppdaterat: 2015-01-22 12:48
snabb95

Här kan Roy J och alla andra som tror att en högre max effekt ur en befintlig motor ger högre förbrukning och viceversa, läsa att det inte är så. Jag har aldrig förstått varför man kan tro så när det är samma bil som skall förflyttas och därmed samma energiförbrukning.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-22 13:11
saabnisse

För dyr, för liten och för obekväm.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-22 13:55
Axelman

Varför inte en en motor på 50 hk? eller 40? Mindre är ju bättre enligt somliga. Dra till med 30!

#5 • Uppdaterat: 2015-01-22 14:41
Hackenbush

Håller med japsen, helt klart trevligare val än Cactus.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-22 17:47
Raphael

Jag väljer Cactus och får högre komfort, mjukare fjädring, betydligt större utrymmen för förare och passagerarna samt ett större bagageutrymme. Dessutom riskerar inte Cactus slå i underredet när man kör på traktorstigar eftersom den har högre markfrigång. Cactus skönare och större stolar, samt trevligare inredning med haute couture känsla när man väljer Havanna-interiören - det är svårslaget. Sen är ju Cactus både snyggare och fräckare att se på plus att man inte riskerar repor eller skador i lacken på parkeringen utanför ICA Maxi.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-22 17:49
Raphael

Snabb95, men här handlar den högre förbrukningen om att denna version av Minin saknar stopp/start-system, alltså ett mild-hybrid-system som sänker förbrukningen på versionerna med högre effektuttag... Motorerna ges alltså olika förutsättningar då versionerna med högre effektuttag använder extra teknik för att sänka bränsleförbrukningen, teknik som denna motorversion saknar.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-23 01:51
snabb95

Raphael @ Jag menar inte att den lägre maxeffekten skall göra att bilen drar mer som vissa påstår och tror i dessa trådar, utan lika. En V70 D4 och D5 drar t.ex. lika mycket.
Så torde det även vara med en T4 och T5 förutsatt att det är samma motor och drivlina.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-26 09:29
PHME

Självklart väljer Raphael Cactus: han föredrar alltid det franska (eller möjligen, om valet står mellan något italienskt och germanskt, det italienska). I ett fritt land får var och en välja som vederbörande vill och argumentera för det eller låta bli, men riktigt spännande blir det om Raphael skulle uttrycka sig mot något franskt, Niklas (var nu hans bindestreck ska vara) mot Opel o s v.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.