Fiats Bravo kommer nu i en version med en 120 hästkrafter stark version av T-Jet bensinturbomotorn. En maskin med Fiats downsizeteknik där små motorvolymer uppnår bra effekt och bränsleekonomi tack vare avancerad turboteknik. Bravo fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.
T-Jet är en helt ny motorfamilj och
är en rak 4-cylindrig bensinmotor på 1,4 liter. Syftet med T-Jet är att minska
bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen men utan att försaka effekt och
vridstyrka.
Principen är att minska motorvolymen och kompensera det med
avancerad turboteknik. I den nya versionen tar man ut 120 hk i maxeffekt vid
5.000 varv/min och i maxvrid råstarka 206 Nm redan vid 1.750 varv/min. 0-100 km/tim går på 9,6 sekunder och toppfarten är 197
km/tim.
Vid blandad körning går det åt
6,7 l/100 km, i stadstrafik 8,7 l/100 km och vid landsvägskörning 5,6 l/100 km.
Växellådan är 6-växlad och manuell. Bilen kostar från 165 900 kr.
är en rak 4-cylindrig bensinmotor på 1,4 liter. Syftet med T-Jet är att minska
bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen men utan att försaka effekt och
vridstyrka.
Principen är att minska motorvolymen och kompensera det med
avancerad turboteknik. I den nya versionen tar man ut 120 hk i maxeffekt vid
5.000 varv/min och i maxvrid råstarka 206 Nm redan vid 1.750 varv/min. 0-100 km/tim går på 9,6 sekunder och toppfarten är 197
km/tim.
Vid blandad körning går det åt
6,7 l/100 km, i stadstrafik 8,7 l/100 km och vid landsvägskörning 5,6 l/100 km.
Växellådan är 6-växlad och manuell. Bilen kostar från 165 900 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.