Nästa artikel
Miljözoner kan ge negativa klimateffekter
Nyheter

Miljözoner kan ge negativa klimateffekter

Publicerad 10 januari 2020 (uppdaterad 11 oktober 2023)
Nästa vecka den 15 januari införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i Stockholm för att luftkvaliteten ska förbättras. Men den före detta miljöchefen Gunnar Söderholm är kritisk till miljözonens effekt.

I ett försök att att förbättra luftkvaliteten i Stockholm införs den 15 januari en miljözon klass 2 på Hornsgatan, vilket kommer att innebära att äldre diesel- och bensinbilar inte får köra där.

Bakom beslutet står bland annat trafikborgarrådet Daniel Helldén som menar att halterna av skadliga kvävedioxider måste minska.

Men en färsk sammanställning av miljöförvaltningens mätningar visar att luftkvaliteten på Hornsgatan nu är mycket bättre än tidigare. I Miljökontorets summeringen för 2019 går det att konstaterar att luftkvaliteten för kvävedioxider har förbättrats i Stockholm ännu snabbare än vad miljöförvaltningen och trafikkontoret har förutspått.

– Mot bakgrund av det anser jag att den nya miljözonen är omotiverad och riskerar att skapa problem för stockholmarna helt i onödan, säger Gunnar Söderholm, tidigare miljöchef i Stockholm till Svergies Radio.

Han tror till och med att miljözonen kan få en negativ klimateffekt.


- I värsta fall kan det innebära att folk övergår till bensindrivna bilar istället för diesel, och då kan den nya miljözonen istället få negativa klimateffekter  utan att luften i Stockholm blir märkbart bättre, säger han.


Diskutera: Tycker du att miljözoner är en bra idé?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-10 11:35
L. Mäkinen

Så länge Hornsgatan är 200 meter från en aktiv hamn lär det inte vara biltrafiken som är den stora källan till smuts där.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-10 12:27
Svenne60

bra att man talar om skadliga kvävedioxider i stället för helt oskadlig koldioxid i närmiljön

#3 • Uppdaterat: 2020-01-10 13:45
Elbilisten

Miljözoner är att börja i fel ände. Sluta bygga avgasbilar i stället.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-10 14:28
KalleG

Varför är det bara Hornsgatan som gäller?? Självklart är det högre mätvärden, då mätstationen står i en uppförsbacke.
Kolla istället alla bilar som står på tomgång.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-10 18:44
jete

Kan dom överleva? i Bangkok och liknande platser, så skall vi klara oss utan miljözoner. Nu måste vi i Sverige förmodligen kompensera för bränderna i Australien också för att klara jordens klimat. Och Indonesien skall väl elda som vanligt Det blir tufft för lilla Sverige! Och så måste vi klara av 8000 döda pga tobaksrök varje år i Sverige. Det är alldeles tyst om det. Borde vara förbjudet att röka också på Hornsgatan! Bilflottan blir renare och renare för varje dag.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-10 19:08
SUNE04

Så länge pyttepartiet Mp får hållas fritt i regering och kommun med sitt lilla väljarstöd och mycket att säga till om så kommer det att fortsätta , han statsministern förlorar mest på detta!!

#7 • Uppdaterat: 2020-01-11 11:49
Bo Håkansson

KalleG
Eller nedförsbacke - beroende vilket håll man kommer från. Mäter ju inte bara i dom 2 filerna mot Hornstull. Oavsett - regeln är idiotisk - även om jag klarar mig med Hybrid och dubbfritt.
Vad blir nästa drag från bilens fiende nummer 1 Hellden MB innan dom förlorar makten? Bara cyklar innanför tullarna kanske.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-11 12:03
Hundter

Med Mp i spetsen, for vi snart stänga Sverige!! Vakna och rösta rätt nästa gång!

#9 • Uppdaterat: 2020-01-11 12:14
Hardyman

Hur lång är omvägen, bilisterna får ta, för att komma till sitt slutmål? Troligen ca 3 ggr längre än att åka genaste vägen.
Kanske lika bra att stänga alla in o utfarter från Essingeleden, så Helden kan ha sin lekstuga för sej själv.

#a • Uppdaterat: 2020-01-11 18:28
Axa

Alla som inte bor i Sthlm tycker på axlarna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.