Bygget av Förbifart Stockholm kan ta vid igen efter årsskiftet.
Miljöpartiet backar nu från inriktningen att stoppa Förbifart Stockholm, bygget kan ta vid igen efter årsskiftet.
Miljöpartiets språkrör Åsa Romson och partiets riksdagsledamot och ordförande i trafikutskottet Karin Svensson Smith meddelar i dag att Miljöpartiet inte längre tänker stoppa Förbifart Stockholm.
Pengar från trängselskatten har finansierat projekteringen av förbifarten och det var även de skatteintäkterna som skulle bekosta slutförandet av bygget. Konflikten som lett till stoppet handlar bland annat om att Miljöpartiet velat avsätta pengar från trängselskatten till att bygga ut kollektivtrafiken i Stockholm. Detta har Alliansstyrda landstinget i Stockholm vägrat att gå med på.
I en debattartikel i Svenska dagbladet skriver Åsa Romson och Karin Svensson Smith att ”bristen på samsyn” i landstinget gjort att Miljöpartiet inte längre ser någon anledning att fortsätta blockera bygget av motorvägsprojektet. Det innebär att det nu finns en möjlighet att förbifarten börjar byggas igen efter årsskiftet.
Diskutera: Hur tycker du att pengarna från trängselskatten borde användas?
Pengar från trängselskatten har finansierat projekteringen av förbifarten och det var även de skatteintäkterna som skulle bekosta slutförandet av bygget. Konflikten som lett till stoppet handlar bland annat om att Miljöpartiet velat avsätta pengar från trängselskatten till att bygga ut kollektivtrafiken i Stockholm. Detta har Alliansstyrda landstinget i Stockholm vägrat att gå med på.
I en debattartikel i Svenska dagbladet skriver Åsa Romson och Karin Svensson Smith att ”bristen på samsyn” i landstinget gjort att Miljöpartiet inte längre ser någon anledning att fortsätta blockera bygget av motorvägsprojektet. Det innebär att det nu finns en möjlighet att förbifarten börjar byggas igen efter årsskiftet.
Diskutera: Hur tycker du att pengarna från trängselskatten borde användas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis! Något vettigt från trädkramarna i nävertofflor *läses med glimten i ögat. Inget påhopp ;)*
Äntligen! Har trädkramarna insett att man kan inte bara kräva, utan måste ibland kompromissa - och detta ÄR ett påhopp!
Det kanske är nyttigt att Åsa får sitta i regeringen - bara inte alltför länge.
Miljöpartiet i regeringen är som att lägga ett blöt hästfilt över hela Sverige.
Dom har ju kompromissat och kommit fram till att detta är den vettigaste lösningen frammåt, inte svårare än så. Och för att någon inte har körtkort betyder ju inte by default att personen inte är kompetent att ta beslut i frågor rörande vägar.
"Benny": Dom har kompromissat- punkt, slut,
Den som inte har körkort, kan rimligtvis inte se fördelarna med vägar.
@Tjalle
Tror du att vägar bara är till för oss med körkort?
Vad kallas det som bussar åker på?
Vad kallas det som transportfordon/fraktofordon åker på?
Vad kallas det som man cyklar på?
Vad kallas det som man åker på när man samåker eller får skjuts?
Vad kallas det som taxibilar åker på?
Självklart kan man ta beslut i frågor som rör sveriges vägnät även om man inte har körkort.
Utan vettiga vägar så påverkas den körkortslöse i lika stor utsträckning som någon med körkort gör.
Varför försöker då dessa muppar stoppa förbifarten? Inkompetens? Har man inte fattat att 90% av befolkningen bor utanför Stockholm och vi kanske inte vill in i gröten, utan bara passera!
Benny: Deras agerande talar för sig själv.
Det är ju självklart att beslutet skulle bli att förbifarten byggs när M+S är överens i grunden.
Förbifarten kommer att skapa tusentals nya personbilsrörelser per dag. Det är bra för ekonomin.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.