Bibendum, som år 2000 utnämndes till bästa logotypen i historien, står sig stark än idag - 120 år gammal.
När bröderna André och Edouard Michelin skulle ta fram sitt företags frontfigur fick en trave däck stå som inspiration. Michelingubben, egentligen kallad Bibendum, var född. Han togs fram i sin första form år 1898 av serietecknaren Marius Rossillon, i år fyller han alltså 120 år.
Genom åren har Bibendums designers velat berätta olika historier om honom och har därför presenterats som alltifrån trollslända till dykare. År 1920 anställde Michelin en designavdelning för att ge Michelingubben en genomarbetad design med ett specifikt antal däck.
För att fira sätter Michelin ihop en utställning på sitt eget museum på hembygden Clermont-Ferrand om just Michelingubben och hans historia.
Diskutera: Vad har du för minnen av Michelingubben?
Genom åren har Bibendums designers velat berätta olika historier om honom och har därför presenterats som alltifrån trollslända till dykare. År 1920 anställde Michelin en designavdelning för att ge Michelingubben en genomarbetad design med ett specifikt antal däck.
För att fira sätter Michelin ihop en utställning på sitt eget museum på hembygden Clermont-Ferrand om just Michelingubben och hans historia.
Diskutera: Vad har du för minnen av Michelingubben?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
120 år och fortfarande lika tjock
Originalgubben skulle ju passa in i den fåniga Halloweenfesten om ett par veckor!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.