Mitsubishis koncept är en annorlunda variant på laddhybrid, med byggdelarna el och gasturbin.
I Mitsubishi Mi-Tech sitter istället för en traditionell förbränningsmotor en gasturbinmotor, som fungerar som en generator. Den driver alltså inte hjulen, utan används som räckviddsförlängare och laddar batterierna som i sin tur driver elmotorerna som sitter på varje hjul.
Fördelarna med att använda gasturbin är enligt biltillverkaren mjukare övergångar mellan de olika drivsätten och att hybridsystemet är lätt, vilket gör att det passar bra för mindre laddhybrider. Gasturbingeneratorn kan tankas med många olika bränslen, till exempel diesel, fotogen eller alkohol, beroende vilket som passar bäst i olika delar av världen.
Även om det är ett koncept, så säger Ashwani Gupta, operativ chef på Mitsubishi, att de kommer att använda sig av nya tekniska lösningar inom elektrifiering i nya suvar, i mellan- och kompaktklassen, senast under 2022.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Mi-Tech?
Även om det är ett koncept, så säger Ashwani Gupta, operativ chef på Mitsubishi, att de kommer att använda sig av nya tekniska lösningar inom elektrifiering i nya suvar, i mellan- och kompaktklassen, senast under 2022.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Mi-Tech?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.