I en ny reklamkampanj har den tyska tillverkaren monterat en kamera på ena sidan av vätgasdrivna B-klass F-Cell och kamouflerat andra sidan med lysdiodlampor.
Genom att projicera kamerans perspektiv på LED-panelerna blir effekten att bilen ser ut att vara genomskinnlig, näst intill osynlig.
Enligt Mercedes orsakar vätgasbilar inte några utsläpp eftersom avgaserna endast består av vattenånga. Bilen är alltså omärkbar – osynlig – för miljön. Reklamfilmen har blivit en succé på videosajten Youtube, där den visats över åtta miljoner gånger.
B-klass F-Cell har tillverkats i en mindre serie och är enligt Mercedes redo för storskalig produktion. När en sådan kan påbörjas är däremot oklart.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes reklamkampanj?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tidernas reklam! Det här är annat än Volvos löjliga reklam där en massa folk joggar i avgaserna efter bilen.
Så otroligt smart gjort. Personligen har jag alltid varit övertygad om att vätgasdrift kommer att bli en av de vanligaste drivkällorna i bilar i framtiden.
En massa blaj och bling-bling, det klarar man av, men att skapa en någorlunda rostskyddad vagn, det verkar omöjligt!
Tänk om...Mercedes och även Volvo!!
Det värsta med en osynlig bil är ju när man kommer ut från Maxi och skall leta upp den.
Precis som Kapten har jag en gammal förkärlek till vätgas. Ett utmärkt bränsle som inte är farligare än bensin, vilket bevisats bland annat av Hindenburgklubben som tog det lite utmanande namnet just därför.
Problemet är bara att framställa den på ett energieffektivt sätt. Och det är ett stort problem.
Distributionen och förvaring av vätgas är avancerat. Väteatomen är den allra minsta och är därför svår att stänga inne. Den måste komprimeras hårt eller kylas ned kraftigt för att inte ta för stor plats i förhållande till energiinnehållet. Det är alltså inte bara att montera en vanlig gastank på bensinstationen.
Att använda naturgas och utvinna vätgasen i bränslecellen ger även CO2 som restprodukt. Då kan man inte tala om bara vattenånga som avgaser utan man får även utsläpp av växthusgaser.
Väte som energibärare är bra teoretiskt men än verkar verkligheten inte vara ikapp. Jag skulle vilja se Mercedes presentera ett helt koncept om hur de tänkt sig produktion, distribution och förvaring och inte enbart själva vätgasbilen.
@Thommys: Tack för ett genomtänkt inlägg som väl överensstämmer med mina egna tankar.
På 80-talet fanns en entusiast i Härnösand som drev ett vätgasprojekt för bilar. Jag tror projektet hette Welgas. Han skapade gasen med energi från en vindsnurra vill jag minnas. Sen körde han en Saab 900 på vätgas. Det funkade tydligen rent tekniskt. Vet inte vad det stöp på. Jag tror killen är död nu.
Jag tror också på vätgas i framtiden. Stora dyra tunga batterier har ändå sina begränsningar även om de är högsta mode just nu.
@Jordnära: Ja killen är död nu. Sjutton också vilken bärighet det ger för mig här i Stockhom och hela vägen ned till till Trelleborg. Verkar verkligen genomtänkt, eller....? Gissar att grabben även kunde fixa en festmåltid av tre bröd och fem fiskar.
Olof Tegström hette han. Väldigt driven person som jag träffat en antal ggr.
Han pratade mycket om hur detta projekt motarbetades.
Det där var ett världskänt projekt. Han valdes bl.a. in i Amerikanska Internationella Vetenskapsakademin.
Vätgasprojektet drog igång i mitten av 80-talet.
Jag tror inte att vätgas blir populär, för det är mycket energikrävande att framställa den. Det finns mycket bättre mål för el än att producera vätgas i användbar form. T.ex. biogas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.