Nästa artikel
Mercedes V-Klass är säkraste skåpet
Video/Nyheter

Mercedes V-Klass är säkraste skåpet

Publicerad 7 oktober 2014 (uppdaterad 7 oktober 2014)
Den stora minibussen Mercedes V-klass fick högsta betyg i Euro NCAP:s senaste krocktest. Även Nissan X-Trail klarade sig bra, sämre gick det för Citroën C4 Cactus.

I Euro NCAP:s senaste krocktester var Mercedes V-klass den enda bilen av åtta i sin klass som hittills fått högsta betyg. Bussen klarade sig bra vid front- och sidokollisionssituationer. Stolarnas nackstöd skyddade mot whiplashskador i både fram- och baksätet. Bilen fick högsta betyg när säkerheten för 1 och ett halvt, och tre år gamla barn uppmättes. Autobroms finns som tillval och antisladd är standardutrustning. V-klass erbjuder även god säkerhet vid kollision med fotgängare enligt Euro NCAP.
 
Även Nissan X-Trail har testats och fått högsta betyg. Bilen presterar bra skydd för passagerare i olika längder och den fick maximala poäng när fotgängarskydd mättes upp. Bilen har antisladd som standardutrustning och autobroms som tillval.
 
Sämre gick det för
Citroën C4 Cactus som testat i samma omgång. Den missade sista stjärnan i Euro NCAP:s test och fick alltså bara näst högsta betyg. Bilen erbjöd inte fullt lika bra skydd för småbarn som V-Klass och X-Trail men klarade sig lite bättre när skyddet för fotgängare granskades. Bilen saknade dock autobroms vilket var en av anledningarna till att den inte fick högsta betyg.
 
Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s resultat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-07 12:39
Raphael

Testet visar att krockkudden i innertaket istället för i handskfacket, är en lyckad innovation som fungerar bra vid krock. Vi bör komma ihåg att EuroNCAP inte har två betyg - godkänt eller underkänt. Utan de har fem (5) betyg. Cactus har alltså med beröm godkänt säkerhetsbetyg. Senaste versionen av testet har höjt kraven så att man måste ha viss elektronisk utrustning för att få 5 stjärnor, Cactus bockar inte för hela den listan - men så är det också en bil som satsar på att vara prisvärd.

Sedan tycker jag att det är märkligt att autobroms får vara tillval, inte standard, för att få 5 stjärnor. Visst man köper en 5 stjärnig bil för en funktion finns i tillvalslistan, men det hjälper ju inte när den inte finns monterad i bilen.. och då är ju den 5 stjärniga bilen inte ett dugg bättre än den 4 stjärniga även fast de har olika stjärnbetyg. Jag tycker EuroNCAP ger fel signaler och bara förvirrar konsumenterna.

Det är lika dumt som detta med farthållare, EuroNCAP menar att en bil utrustad med farthållare är säkrare att krocka i än en bil som inte har en farthållare monterad. Men om farthållaren är avslagen så hjälper ju inte det, eller hur? Sedan tror jag inte på att om jag krockar mot ett träd så skadar jag mig mindre om jag har farthållaren aktiverad jämfört med om den inte är igång - så detta är ju ren idioti.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-09 11:34
Thommys

"Mercedes V-Klass är säkraste skåpet" Så klart!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.