På senare tid åter har hatchbacks blivit högsta mode bland biltillverkarna – även på premiumnivå.
Det är framför allt Audi A5 och BMW 3/5-serie GT som gjort halvkombin attraktiv bland prestigebilsköparna och nu planerar även Mercedes att ta fram en konkurrent i samma stil.
Den nya halvkombi-Mersan får beteckningen Sportscoupé och baseras på nästa generations C-klassmodell. Den blir inte riktigt lika extrem i formerna som den större CLS Shooting Brake, men är ändå designad mer för snitsigt utseende än praktisk användbarhet.
Ett tecken på det är att bilen saknar konventionellt baksäte. Istället har den två separata stolar bak och är därmed strikt fyrsitsig. Sportscoupén ska även byggas i en speciell Kinaversion med tio centimeter förlängt axelavstånd, vilket ger bättre benutrymme bak.
Lanseringen av Mercedes nya A5-utmanare är planerad till 2016 och från start kommer bilen med fem motoralternativ; två fyrcylindriga bensinare på 211 respektive 254 hk, en bensindriven 333-hästars V6:a med biturbo, samt två fyrcylindriga dieslar på 170 respektive 204 hk. Senare väntas en AMG-version med en fyraliters V8 och ett okänt antal hästkrafter.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes kommande halvkombi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De här nya kombikupévarianterna har inget med den ursprungliga iden att göra. De var praktiska och rymliga familjebilar och SAAB 9000 kombikupé fram till 1998 var den ultimata varianten.
Renault 16 var inte först, även om det var den som var först att sälja i mängder.
Citroen var igång redan 1938, DeSoto 1946, m.fl
Men, som nisseste säger: det var ju funktionella bilar, inte designexperiment.
Halvkombi kan vara snyggt som bara fasiken, Audi A5 SB t.ex. Men detta var ett stort misslyckande tycker jag. Urk!
I modern tid var möjligen Austin A40 Futura Mk 2 tidigast ? Den kom ju före R16 i alla fall. Den första modellen av Futuran hade bara nedre delen av luckan öppningsbar medan "faceliften" innebar att man även kunde öppna överdelen. Men det finns säkert flera från den tiden (runt 1960) som kan göra anspråk på att vara "först"..:)
Beträffande Mercan så har man väl sett snyggare halvkombis - även om det på intet sätt är nån katastrof.
Håller med "kaptenen" mfl,...det här är trams.
Tydligen finns det inga gränser då det handlar om att ta fram flertalet onödiga versioner för att försöka fylla varje liten tänkbar lucka på marknaden.
Problemet är ju bara att man inte fyller någon lucka om funktionen uteblir.
Får i alla fall hoppas för Mercedes skull att den aktuella bilen inte kommer att likna den på bilden allt för mycket för då lär nog Audi och Bmw få en del "gratiskunder".
Ibland kan man ju undra om det går ut på att bygga så meningslöst som möjligt i kombination med en hög prislapp.
Men,...Bmw X6 säljer och det är nog en av de största bilgåtorna för mig så därför förvånas jag snart inte över något i bilväg.
@nisseste: Tack.
Jag tycker Renault 16 har en design som håller än, men skissen på denna Mercedes var inte bra.
Jeg har fremdeles min Renault 16 TX fra 1978. En fantastisk praktisk bil da den kom i 1965.
Man slipper i alla fall brevlådeöppningen till bagageutrymmet. Inte alls fel ur praktisk synvinkel.
Den ser ut som en Nissan Primera från sidan, inte snygg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.