Mercedes moderbolag Daimler söker patent på däckdusch.
Har uppfunnit ett system som kan smälta snö och is på bildäcken med hjälp av vatten.
Tyska biltillverkaren Mercedes moderbolag Daimler har skickat in en patentansökan i Storbritannien gällande en apparat som kan spreja vätska på fordonets däck. Det är nyhetssajten Motorauthority som tagit del av ritningen som illustrerar tre duschmunstycken som sprutar vätska på däcken från olika vinklar.
Enligt Motorauthority är systemets främsta uppgift att smälta snö och is. Att använda uppfinningen för att kyla av däck skulle vara en mer avancerad uppgift som kräver värmeövervakning, enligt Daimler. Apparaten samlar regnvatten från fordonet bakre vindruta, därför ska bilägaren slippa momentet att fylla på vätska.
Diskutera: Vad tycker du om uppfinnningen?
Enligt Motorauthority är systemets främsta uppgift att smälta snö och is. Att använda uppfinningen för att kyla av däck skulle vara en mer avancerad uppgift som kräver värmeövervakning, enligt Daimler. Apparaten samlar regnvatten från fordonet bakre vindruta, därför ska bilägaren slippa momentet att fylla på vätska.
Diskutera: Vad tycker du om uppfinnningen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror jag aldrig kommer i bruk.
Var tvungen att titta i almanackan, nej, inte april!
Man har ju detta systemet för att kyla ner bromsar på tävlingslastbilar så det är inget nytt men för detta ändamålet ställer jag mig tvivlande. Hur ofta sitter det snö och is på däcken? Kanske på Island.
En sån skulle Kimi Räikkönen behövt i söndags.
Bakre vindrutan?
Och varför skulle man vilja smälta snö och is på däcken, hur skulle det vara nån fördel?
Parkerar man på en isfläck, med våta/varma däck och sen ska iväg när isfläcken blivit vattnig, är det ju halt på riktigt.....
Bland det dummaste jag läst. Kör man i 100 km/H i minus 10 då blir det ganska kallt om däcken. Blir säkert kanonbra att spruta på vatten (?) i den hastigheten.
Nu tror ju inte jag att Sverige är Mercas största marknad, kanske mer användbart i länder där det slaskar till ibland, men är också rätt skeptisk till idén när man läser det här. Men knappast något att ha när det är kallare än 0. När det är riktigt kallt är det sällan problem med fulla hjulhus heller, vilket måste vara då denna tanke möjligen tillför något!?
Känns sanslöst onödigt om man väger kostnad mot nytta. Hade de fyllt den med däckglans hade den gjort mer nytta :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.