Mercedes har bestämt sig för att låta SLS AMG Roadster göra världspremiär på höstens bilsalong i Frankfurt. Det innebär att den visas exakt två år efter coupémodellen med de karaktäristiska måsvingedörrarna. Och så var det på 1950-talet också, måsvingen kom två år före roadstern 300 SL.
Här är ett par ”officiella spionbilder” som Mercedes bjuder på. Lamporna är delvis övertäckta, precis som den stora stjärnan i grillen. Men man behöver inte vara supersmart för att lista ut vilken bil det är.
Redan från projektet början planerades bilen lanseras som både roadster och coupé. Genom att förse tvärbalken innanför instrumentpanelen med fler fästpunkter och en förstärkt upphängning av bakaxeln garanteras lika låga buller- och vibrationsnivå som i kupémodellen. Roadsterns styva aluminiumkaross väger 243 kilo, bara två kilogram mer än coupékarossen.
När vädret tillåter kan föraren skicka bort den elektriskt styrda suffletten på elva sekunder, Manövern kan utföras i upp till 50 km/tim.
SLS AMG Roadster får samma 6,2-liters V8 som coupén. Man har alltså inte frestats att byta till den nya turboladdade V8-maskinen på 5,5 liter som just nu tar över utrymmet i bland annat S 63 AMG och E 63 AMG – utan att dessa modeller byter namn till mer rättvisa 55 AMG.
Roadster-versionen får samma toppfart som den täckta, alltså 317 km/tim.
Diskutera: Vad tycker du om Merceds SLS AMG Roadster?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den ser väldigt trevlig ut men för guds skull inte en röd cab, den skämmer ut hela bilen.
Inte dåligt att kunna fälla suffletten i 50 km/h.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.