Den motor som nu hamnat i Mercedes SL 400 är en bensinsexa med två turboaggregat som hjälper till att leverera 333 hästkrafter och ett vridmoment på 480 Newtonmeter. Motorn gjorde sin debut i E-klass coupe förra sommaren i och med faceliften av modellen.
En finess med motorn är Mercedes multipla tändning, MSI, som ger upp till fyra gnistor från tändstiftet vid ett arbetsslag. Detta ska enligt tillverkaren generera en så effektiv förbränning som möjligt. Mercedes-Benz SL 400 blir ett alternativ mellan instegsmodellen SL 350 och åttacylindriga SL 500, och enligt Mercedes i Sverige kommer priset inte vara mycket högre en den knappa miljon som SL 350 kostar i basutförande idag. Det kan därför vara troligt att SL 350 ersätts av den nya 400:an framöver.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes SL 400?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har aldrig varit någon större fan av Mercedes, men jäklar vilken skönhet till bil.
Lägger till den på Top-10 listan över eventuella köp om "drömvinsten" på lotto skulle trilla in.
Ni som tycker att dagens SL-Mercedes är snygg kan slänga er i väggen ;) Den vackraste SL någonsin är den från 1990 i original med orange blinkers, signerad dåvarande chefsdesigner Bruno Sacco (rätta mig om jag har fel). Det är en av världens vackraste bilar någonsin om ni frågar mig:
http://www.oursl.com/wp-content/uploads/2010/07/1.jpg
I Tyskland kommer den "bara" kosta 875.000, så det vore väl tusan om den inte skulle kosta under en miljon här....
Motorn blir en 3-liters V6, så lite bottendrag kan man nog räkna med. Påstås klara 0-100 på 5.2, så det ska nog duga.
"effektivare förbrännning"? Som det är i dagsläget med katalysatorer så behöver de ju oförbrännt bränsle som kan "tända" dem.Man kan också magra ut blandning, men då blir det inte lambdareglerat, med mer NOx som följd.
."Fuel consumption can be reduced by roughly two percent in this way" =ooooh vilken förbättring!!
Genom att öka kompressionsförhållandet till 1:14, som i de nya Mazda-motorerna får man en ökad verkningsgrad på ca 17%!
Med högre NOx som följd...
Helt riktigt Oskar_2, det var Bruno Sacco som var chefsdesigner då. Men det snyggaste den mannen gjort tycker jag ändå är S-klass W126 från 1979. Än idag är den en fröjd för ögat. Men denna SL av Gorden Wagener tycker inte jag är fy skam heller. Möjligtvis är bakljusen lite för kantiga. De är mycket snyggare på nya C och S -klassen.
Jag instämmer helt med dig om W126, Thommys. Det är min andra favorit bland MB:s bilar genom tiderna. Rekommenderar dig att se biljaktscenen med en gråmetallic 560 SEL i filmen Ny i Maffian (The Freshman) från ca 1990. Den spolade jag om och såg säkert hundra gånger när jag var liten för att W126:an var så snygg i den scenen. Bilen är i sitt esse där.
Tack för tipset, Oskar_2!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.