2010 ska alla bilar från Mercedes ha ett turboaggregat. På så vis ska motorerna bli mindre och bränslesnålare - och därmed klara de kommande utsläppsreglerna.
- Alla våra bilar ska ha turboladdade motorer senast år 2010, säger Tomas Weber, styrelseledamot och ansvarig för forskning och utveckling inom Daimler-koncernen till Automotive News.
Utsläppsreglerna i USA och Europa blir allt striktare och biltillverkarna arbetar aktivt för att minska bilarnas utsläpp. Nu avslöjar Daimler-koncernen att samtliga Mercedes modeller ska utrustas med turboaggregat.
Genom turboaggregaten ska motorerna bli mindre, lättare och bränslesnålare - samtidigt som effekten inte minskas.
Tomas Weber fastslår även att nästa steg i utvecklingen blir att utrusta fler bilar med hybridteknik. 2009 ska S-klassen finnas som hybrid. Ett första steg mot det långsiktiga målet, att bli ett helt utsläppsfritt bilmärke.
Ola Andersson
Utsläppsreglerna i USA och Europa blir allt striktare och biltillverkarna arbetar aktivt för att minska bilarnas utsläpp. Nu avslöjar Daimler-koncernen att samtliga Mercedes modeller ska utrustas med turboaggregat.
Genom turboaggregaten ska motorerna bli mindre, lättare och bränslesnålare - samtidigt som effekten inte minskas.
Tomas Weber fastslår även att nästa steg i utvecklingen blir att utrusta fler bilar med hybridteknik. 2009 ska S-klassen finnas som hybrid. Ett första steg mot det långsiktiga målet, att bli ett helt utsläppsfritt bilmärke.
Ola Andersson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.