Den nya generationen av Mercedes flaggskepp S-klass presenterades för några månader sedan. Nu får den topptrimmade varianten av nya S-klass se dagens ljus, innan den presenteras fullt ut på Frankfurtsalongen i september.
Bilen ska vara upp till 100 kg lättare än sin föregångare och får samma dubbelturboladdade 5,5-liters V8 som AMG-bilarna i E-klassen och C-klassen, vilket innebär 585 hk. Växellådan är 7-stegad och automatisk med olika körlägen.
S63 AMG kan accelerera 0-100 km/tim på 4,4 sekunder, men en fyrhjulsdriven version kommer också att finnas tillgänglig, och den klarar det på 4,0 sekunder. Bilen kommer också att finnas i en version med längre axelavstånd.
Baktill sticker ett sportavgassystem ut med automatiska portar som öppnas och stängs beroende på vilket körläge man valt. Innanför 19-tumsfälgarna sitter bromsskivor som mäter hela 420 mm.
Andra finesser är sensorer som känner av i vilket skick vägen är och anpassar fjädringen efter det. Inuti hittar vi som förväntat några sportstolar, sportratt och lite AMG-emblem här och där.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes S 63 AMG?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fet! Som vanligt lite hängig röv men det är ingen CLS iallafall :P Skulle inte tacka nej ;-)
Men varför ser ratten ut som nåt från en amerikansk gubb-bil? :P
Gillar inte de stora luftintagen fram , det förtar elegansen.
Hängröv har jag aldrig gillat.
Här kommer bilden där denna bils design kommer till sin rätt!
Äntligen en bil som inte stupar på näsan som en tvärbromsad bromskloss!
denna ser ut att accelerera redan vid stillastående!
Imponerande!
Hängröv är något helt annat grabbar!!!
-"Tvärnitsdesign" är inte det minsta imponerande eller sportigt, man blir så trött att se på sådan design, helt daterat.
Men både BMW och Mercedes har under åren haft som singum att just inte ha hängröv. Bakluckan har följt en rät linje från resten av midjan. Förändring är väl roligt men Merca har på sista tiden verkligen fått hängrövar. Den här är inte lika konstig som CLA eller CLS men så vidare elegant är det inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.