Lyxbilen lånar från E-klass och utrustas med raka sexor.
Senaste generationen S-klass kom 2013 och nu får den en välförtjänt uppdatering. Bland annat får den samma 12,3-tums pekskärmar som finns i nya E-klass. Andra nyheter är en ratt där menyvalen kan göras med en svepande rörelse, som på smartphones. För att göra resan ännu mer behaglig finns tillvalet finns komfortkontrollen ”Energizing”, som via fem förprogrammerade tiominutersprogram anpassar belysning, doft, värme, och massagefunktion i sätena, samtidigt som en ljudsnutt spelas. Även om det har skett smärre utseendemässiga förändringar på bland annat grill, luftintag, strålkastare och avgasrör är det ändå på motorfronten som de största nyheterna finns.
Mercedes lägger till nyutvecklade raka sexor med bensin- eller dieseldrift och även en ny bensindriven V8 biturbo till motorutbudet. Den har 469 hästkrafter och ska enligt Mercedes vara en av de snålaste V8:orna i världen, med 10 procent lägre förbrukning än föregångaren. Det finns också planer på en laddhybrid med eldriven räckvidd på 5 mil, vilken hämtar kraft ur ett batteri med kapaciteten 13,3 kWh. Mercedes nämner också vad som låter som en mildhybrid, vilken tar hjälp av ett 48V-system för att ge en extra knuff när det behövs.
Uppdaterade S-klass bättrar på sina självkörande funktioner. Bland annat kan fordonet läsa av skyltar och anpassa hastigheten, farthållaren följer bilen framför och systemet sköter körningen själv i upp till 30 sekunder. Rör föraren blinkers kan den påbörja ett filbyte om inga fordon finns i närheten. Det finns också autobroms. Med Remote Parking Assist kan bilen parkera och köra ut från parkeringsfickor utan mänsklig förare bakom ratten. Funktionen styrs från mobilen. S-klass kan också leta efter lediga parkeringsplatser själv, inom en radie av 15 meter.
Det finns en teknik som scannar vägen framför och sedan anpassar stötdämparna efter hur gropig vägen är. Funktionen kan också användas till att luta fordonet inåt i kurvor med upp till 2,65 grader, vilket ska göra det mer bekvämt och minska centrifugalkraften för passagerarna.
Nya S-klass börjar säljas i juli, men priserna är inte klara än.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes S-klass?
Mercedes lägger till nyutvecklade raka sexor med bensin- eller dieseldrift och även en ny bensindriven V8 biturbo till motorutbudet. Den har 469 hästkrafter och ska enligt Mercedes vara en av de snålaste V8:orna i världen, med 10 procent lägre förbrukning än föregångaren. Det finns också planer på en laddhybrid med eldriven räckvidd på 5 mil, vilken hämtar kraft ur ett batteri med kapaciteten 13,3 kWh. Mercedes nämner också vad som låter som en mildhybrid, vilken tar hjälp av ett 48V-system för att ge en extra knuff när det behövs.
Uppdaterade S-klass bättrar på sina självkörande funktioner. Bland annat kan fordonet läsa av skyltar och anpassa hastigheten, farthållaren följer bilen framför och systemet sköter körningen själv i upp till 30 sekunder. Rör föraren blinkers kan den påbörja ett filbyte om inga fordon finns i närheten. Det finns också autobroms. Med Remote Parking Assist kan bilen parkera och köra ut från parkeringsfickor utan mänsklig förare bakom ratten. Funktionen styrs från mobilen. S-klass kan också leta efter lediga parkeringsplatser själv, inom en radie av 15 meter.
Det finns en teknik som scannar vägen framför och sedan anpassar stötdämparna efter hur gropig vägen är. Funktionen kan också användas till att luta fordonet inåt i kurvor med upp till 2,65 grader, vilket ska göra det mer bekvämt och minska centrifugalkraften för passagerarna.
Nya S-klass börjar säljas i juli, men priserna är inte klara än.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes S-klass?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Outstanding
Det blir bra detta, das Beste oder nichts!
brut 33, i vilket test har man jämfört bullernivåerna i S-klass mot Lexus LS och var finns detta test att läsa?
S-klasse förblir nog klassledande i det här segmentet. Märks om inte annat när rockstjärnor är på besök här. Inredningen börjar dock dra åt det vulgära hållet om man ska döma av bilderna. Den som vill köpa en S-klasse till rimligt pris behöver bara vänta 8-10 år och betala en tiondel av nypriset...
brut 33, testet du hänvisar till är från 2008, något mer än "ett par" år sedan och en del har hänt sedan dess, bl.a. har det hunnit komma en helt ny generation S-klass.
Dessutom blir det rätt meningslöst att jämföra två bilar som befinner sig i så vitt skilda prisklasser som Mercedes S-klass och Lexus LS600 ändå gör (grundpris 870000 för S-klass jämfört med 1136800 för LS600H). En jämförelse med Mercedes-Maybach S-klass vore då mer rättvisande eftersom den ligger i samma prisklass som Lexusen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.