Nästa artikel
Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el
Nyheter

Mercedes S-klass smygvisad: Laddhybriden klarar tio mil på el

Publicerad 7 juli 2020
Mercedes har börjat visa teaserbilder på nya generationen S-klass.

Det börjar närma sig premiär för en helt ny generation Mercedes S-klass, som alltid är en stor nyhet i bilvärlden. Den här gången får S-klass bland annat avancerad ljusteknik, stående pekskärm och mjukvaruuppdateringar via nätet.

Redan i maj läckte de första smygtagna bilderna på nya Mercedes S-klass ut på nätet, och nu har Mercedes själva börjat visa teaserbilder på den nya generationen.

Mercedes S-klass blir inte märkets spjutspetsmodell när det gäller eldrivlinor – det ska istället nya Mercedes EQS bli. S-klass kommer med vanliga bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknik, men även som laddhybrid.

När det gäller laddhybriden står det klart att den ska få omkring tio mils räckvidd på el, vilket i så fall placerar den i ungefär samma liga som Mercedes GLE. Det borde även innebära att en stor del av köparna lär klara av en stor del av sin vardagspendling helt på el.

Det finns inga tekniska detaljer om laddhybriden ännu så vi vet inte om den får fyr- eller sexcylindrig motor, eller ens om den får bensinmotor eller dieseldrift. Men oavsett blir elräckvidden mer än dubbelt så lång som i dagens laddbara S-klass.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-07 15:34
Hackenbush

Wow hela 10 mil på el, fantastiskt.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-07 16:34
johnkommentar

Ja, eller korkat. En hybrid ska släpa på lagom mycket batterier för att göra vardagsåkandet på el och sen tar förbränningen över. 5 mil verklig drift är förmodligen lagom för de flesta. Sen blir det vikt, kostnad och rara metaller i onödan.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-07 16:54
N-iklas

"vardagspendling"
Jaså S-klass används till "vardagspendling"?

#4 • Uppdaterat: 2020-07-07 17:38
Carl Trefalt

Wow hela 5 mil på en sträng vinter, fantastiskt.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-07 17:52
Henrik M

N-iklas? Varför skulle inte en S-klass användas för vardagspendling? Tror även de som köper dem har kontor de pendlar till i många fall...

#6 • Uppdaterat: 2020-07-07 18:08
johnkommentar

Nä, s-klass köps ju som hobbybil, det vet ju alla...

#7 • Uppdaterat: 2020-07-07 18:12
Jarl Karlsson

S-klass är väl ett kontor...

#8 • Uppdaterat: 2020-07-07 18:40
Tjalle

10 mil blir ny standard för laddhybrider- vare sig det behövs eller inte.

#9 • Uppdaterat: 2020-07-07 18:48
L. Mäkinen

Jag vet en kille som åkte till och från jobbet med en MB CLK-GTR. Det tror jag är mer opraktiskt än en S-klass.

#a • Uppdaterat: 2020-07-07 20:35
Xtuz

johnkommentar:
Du glömmer en sak. Batteriers vikt kontra effekt är inte statisk.
Batterierna blir hela tiden kraftigare.
10 mil är ju utmärkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.