I våras presenterade Mercedes en ny generation av sin största, lyxigaste och mest teknikspäckade modell: S-klass. Nu introducerar den tyska tillverkaren ytterligare en variant av bilen, den ännu mer teknikspäckade S 500 Plug-in Hybrid.
Drivningen sköts av en treliters V6-motor på 333 hästkrafter som kompletteras av elmotor som utvecklar ytterligare 107 hästar. Ombord på den över fem meter långa bilen har Mercedes också installerat ett paket med litiumjonbatterier.
Om batterierna är fullt laddade räcker energin för att driva bilen upp till 30 kilometer på enbart el, och när krämen är slut kan batterierna laddas via ett vanligt vägguttag.
Mercedes har också tagit fram en rad tekniska system för att hushålla med bränslet och den lagrade elektriciteten. Bland annat används information från bilens GPS för att förbereda hybridsystemet för vad som komma skall; till exempel kan förbränningsmotorn kopplas ur inför en brant nedförsbacke.
I körcykeln för laddhybrider förbrukar Mercedes S 500 Plug-in Hybrid 3,0 l/100 km, vilket resulterar i ett CO2-utsläpp på 69 gram/km. Samtidigt klarar bilen spurten från 0 till 100 km/tim på 5,5 sekunder och når en toppfart på 250 km/tim.
Lanseringen av laddhybriden äger rum i början av nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes laddhybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har man ett miljösamvete så tar man ett annat märke än mercedes. De pengarna du betalar för din plug-in bil, går också till utvecklingen av de värsta AMG-varianterna....
Ja i den här prisklassen finns det ju utrymme till att bygga in dyr teknik även om dess köpare inte bryr sig nämnvärt om själva förbrukningen.
Bilen kostar säkert som en S63:a men ger ju bra med "miljöpoäng"
Troligtvis är det så här alla tillverkare måste göra framöver för att klara miljökraven men man undrar ju hur stor nytta systemet verkligen gör på Autobahn?
En fördel verkar ju vara att bilen kan ladda sina batterier själv?
Säkert inte tillräckligt för att kunna skapa ytterliggare 3 mils körning över en tank men ändå.
Så här förklaras laddbara hybridbilars osannolikt låga förbrukning i Teknikens Värld.
"För laddhybrider körs cykeln två gånger. Första gången tillåts batteriet laddas ur, andra gången börjar cykeln med ett batteri som inte är tomt men som behöver laddas. Sedan räknas ett genomsnitt av de två körningarna ut. Eftersom första körningen ger mycket låg förbrukning (batteriet töms) blir också snittsiffran (den som redovisas) låg. Därför har alla laddhybrider osannolikt bra förbrukningssiffror – det blir intressant att testa förbrukningssiffran i verkligheten."
Previa - DN har ju under en långtid rapporterat verklig förbrukning för Prius- och Volvo laddhybrid. Det är ju riktigt bra siffror...
"Vad tycker du om Mercedes laddhybrid?"
Helt suverän lagom mycket laddhybrid. Sedan är det svagt att det inte går att har dragkrok och fyrhjulsdrift på dem.
AMG-varienterna behövs. Bara bra om alla köper laddhybrider, för då räcker bensinen till de roliga bilarna :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.