Nästa artikel
Mercedes raka sexa tillbaka
Nyheter

Mercedes raka sexa tillbaka

Publicerad 12 november 2013 (uppdaterad 14 november 2013)
Mercedes planerar att återintroducera sina raka bensinsexor, som inte har sett produktion sedan mitten av 1990-talet.

Givetvis är det inte de gamla motorerna som helt plötsligt hittar ut på marknaden igen, utan nya raka sexor som planeras. De raka bensinsexorna var länge en del av vad som definierade Mercedes, men de fasades ut i mitten av 1990-talet. Nu är de på väg tillbaka, rapporterar den brittiska biltidningen Autocar.

Utvecklingen av de nya motorerna ska vara en bra bit på vägen. De ska sedan få debutera när nya Mercedes E-klass lanseras 2016. Den nya motorfamiljen, som även består av tre- och fyrcylindriga motorer, finns även med i planerna för ett ansiktslyft av Mercedes C-klass 2017.

Utöver de nya motorerna är det även sannolikt att 2016 års E-klass och 2017 års C-klass får ett nytt system som heter Autobahn pilot. Enligt källor till Autocar rör det sig om en sorts assistenssystem som gör bilen delvis självkörande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 17:15
Hackenbush

Härligt, jag minns Mercedes raka 6:or från förr. De gick så jämnt, tyst och fint att det kändes lyxigt med deras motorer.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-15 11:28
Swemba

Vad är fördelarna egentligen? Borde det inte vara bättre med en kortare V-konstruktion ur säkerhetssynpunkt, när motorn är längsmonterad?

#3 • Uppdaterat: 2013-11-15 18:39
Audi A5 SB

Jämfört med en V6 så är en R6 helt utbalanserad. För att få en V6 att gå lika jämt som en R6, så krävs det nog balansaxlar. (Men visst, en bra V6 går fint, inget tu tal om saken.)

Vidare innehåller en R6 färre mekaniska (energikrävande) komponenter.

Vidare så är det lättare att göra motortypen modulär = R3, R4, R5 och R6 ur samma grundkonstruktion (se artikeln).

Slutligen föreställer jag mig att det är lättare att hantera avgasturbo när avgaserna kommer ut på en och samma sida av motorn. Man kan kolla i Audi RS6 i detta fall - där har man lyckats klämma in avgasportarna inne i V:et. Avancerat och sannolikt dyrt.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-15 20:31
Audi A5 SB

Och jag kommer med samma "mums" ihåg min VW Santana från 1983 med den 5-cylindriga motorn. I gångkultur ligger den nära en rak 6:a, men när det gäller ljudet blir jag tvehågsen. En 6:a låter som en.... fläkt? En rak 5:a låter som en...... defekt motor? Vilken jag fördrar? 5:an alla dagar;-) Goose Bumps!

#5 • Uppdaterat: 2013-11-17 19:47
Roger Skagerström

Som det skrevs på en annan sida - Merca har 3-cylindriga motorer på G med. Troligen kan mycket delas av en rak 3'a och en rak 6'a.

Sen har jag min teori om att Merca ser sin chans att sno BMW-kunder nu när BMW drar ner på antalet modeller med 6'or i. Då det tidigare uppdagat sig att BMW inte är värt ett ruttet öre i fansens ögon utan en rak 6'a så är det nog många (som inte har råd med 335i) som vill ha nåt annat :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.