Andra generationen Mercedes B-klass är här. Efter sex år på marknaden pensioneras den nuvarande modellen för att göra plats för en ny.
Nya B-klass är byggd utifrån en helt ny bottenplatta som under de kommande åren också ska utgöra grund för andra Mercedesmodeller, bland annat nästa A-klass.
Bilen har vuxit 8,6 centimeter på längden och 1,0 centimeter på bredden, men också blivit 4,6 centimeter lägre. Mellan stötfångarna mäter modellen nu 4,36 meter. Enligt Mercedes innebär de nya dimensionerna att sittställningen blivit lägre, men mer upprätt jämfört med tidigare.
Benutrymmet bak har också fått ett lyft, det är nu större än både E-klass och S-klass, åtminstone om baksätena skjuts till sin bakersta position. Dessutom växer lastutrymmet från 544 till 666 liter.
Vidare har Mercedes stöpt om karossen – med sina karaktäristiska plåtveck – för att göra bilen så hal som möjligt i dess framfart. Luftmotståndet på 0,26 Cd är bäst i klassen, uppger Mercedes. Och med ett kommande aerodynamikpaket kan koefficienten kapas till 0,24 Cd.
Nya drivlinor
Till nya B-klass har Mercedes tagit fram nya bensin- och dieselmotorer. På bensinsidan finns B 180 (122 hk, 200 Nm) och B 200 (156 hk, 250 Nm), båda fyrcylindriga 1,6-litersmaskiner med turbo, direktinsprutning och stopp/start. Den som föredrar diesel kan välja 1,8-litersmotorerna B 180 CDI (109 hk, 250 Nm) eller B 200 CDI (136, 300 Nm).
Kraften skickas till framhjulen via en sexväxlad manuell låda som i sin nya version sägs vara mer lättväxlad än tidigare. Som tillval finns också sjustegade dubbelkopplingslådan 7G-DCT.
Än så länge finns inga prestanda- eller förbrukningssiffror tillgängliga. Mercedes låter dock meddela att modellen är förberedd för att i framtiden utrustas med gastankar, batterier eller bränsleceller.
Som standardutrustning med nya B-klass finns ett radarbaserat antikollisionssystem som varnar föraren med ljus- och ljudsignaler vid en förestående kollision. Systemet anpassar också fördelningen av bromskraft, innan bromspedalen trycks mot mattan.
Nya Mercedes B-klass börjar säljas i Sverige i november. Priserna är ännu inte klara, men Mercedes uppger att en miljöbilsklassad variant kommer att kosta kring 250 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes B-klass?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som Mercedes-trogen är jag benägen att hålla med.
Visserligen så är det väl inte så lätt att få till linjerna på en sån här högbyggd kompakt bil men nog ser den lite lustig ut med t. ex. de sneda vecken på bakdörrarna.
Nåja, dom har ju iaf vågat göra nåt eget och 0.26 i luftmotstånd är riktigt imponerande.
Peugeot 508 hade väl 0,26 också så det är väl helt ok men det är ju frågan om en koefficient så det kan vara lite svårt att jämföra?
Fronten är anskrämlig och interiören kitschig.
Mercedes börjar allt mer kännas som ett fulare och mer amerikaniserat alternativ till BMW.
En gång i tiden stod Mercedes får hög kvalitet, enkelhet, funktionell och tidlös design. Nu börjar Mercedes bli för mycket gimmick.
En gång i tiden var det lätt för en Mercedes att hålla i 30 år, men Mercedes har haft flera kvalitetsproblem och krånglande elektronik senaste åren.
För mycket pengar lagd på datorer och elektriska finesser, för lite pengar lagt på precision och kvalitet.
Nej tack säger jag.
Ja, det är något som är konstigt med formgivningen, jag tror det är vecken, som Rålle skrev, och att den ligger så "tungt" över lakritsremmarna till däck. Synd, annars tycker jag (gamla) B-klassen är en ganska förnuftig bil med gott om utrymme.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.