Här är första skissen på Mercedes nya pickis.
Mercedes nya pickup blir i själva verket en Nissan – som också blir en Renault.
Vi Bilägare kunde nyligen rapportera om Mercedes planer på att bygga en pickup, men det är först nu som detaljerna kring projektet är klara.
I ett gemensamt uttalande meddelar Renault-Nissan och Daimler att nya generationen av pickupen Nissan Navara ska bli inte mindre än tre modeller: förutom en Nissan också en Mercedes och en Renault.
Konstruktionsmässigt blir bilarna likadana, endast delar av designen kommer att skilja de åt, och trion ska tillverkas i Nissans fabriker i Spanien och Argentina.
Den flakförsedda bilen får dubbelhytt och en lastkapacitet på ungefär ett ton.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
I ett gemensamt uttalande meddelar Renault-Nissan och Daimler att nya generationen av pickupen Nissan Navara ska bli inte mindre än tre modeller: förutom en Nissan också en Mercedes och en Renault.
Konstruktionsmässigt blir bilarna likadana, endast delar av designen kommer att skilja de åt, och trion ska tillverkas i Nissans fabriker i Spanien och Argentina.
Den flakförsedda bilen får dubbelhytt och en lastkapacitet på ungefär ett ton.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänka sig vad Mercedes-fantasterna har så svårt att acceptera att samarbetet med Renault-Nissan är positivt för Mercedes. Renault-Nissan står för kvalitet och tekniskt raffinemang samt resurssnålhet, det är något som vräkiga direktörsåk bara mår bra av i en värld där vi behöver hushålla med resurserna.
Och det är inte bara Mercedes transportbilar som samarbetar med Renault-Nissan utan även personbilsdivisionen gör det. Nästa generation A-klass kommer bygga på en Renault-Nissan plattform och redan idag så använder Mercedes motorer från Renault-Nissan, om än något Mercedes-modifierade för att passa Mercedes profil - men de mindre motorerna i A-klass är redan idag Renault-Nissan konstruktioner.
Sedan bör vi inte glömma bort att Mercedes-ägda Smart delar motorer och plattformar med Renault...
Jag kör Nissanpickup nu, kvalitet? Nej verkligen inte.. Bla. så är det första bilen jag fått ta bärgare på hemifrån garageuppfarten. Dåligt val av samarbetspartners Mercedes!
Precis "Loke_1",..det handlar inte om att en MB blir en Nissan/Renault utan precis tvärtom.
Som jag tidigare skrivit så kommer även den här bilen att vara en "tvättäkta MB" enligt fabrikatet själv.
Vårt val utav bil utgörs utav många faktorer men för en del är själva emblemet viktigast. Åtminstone då det gäller transportbilar så kunde nog inte MB ha valt en bättre partner att arbeta med.
@milkylainen, 2015-04-09 13:00, jag skriver under till 100% det du säger. Min C-klass, 2012, har minst följande passformsfel: tanklocket hänger lite, på ena sidan är glipan runt strålkastaren obefintlig medan på den andra sidan närapå 1 cm, den bakre stötfångarens både sidokanter (mot chassiet) sticker ut ca. 5mm TROTS att jag (i samband med montering av drag) justerade in dem så mycket det nu gick, det är över 1cm glipa mellan grillen och motorhuvens framkant, det gnisslar från vänstra sidan av instrumentbrädan, stänkskydden ligger inte riktigt an (de var tillverkade i Rumänien). Riktigt iögonfallande passformsfel. Hoppas att drivlinan har bättre kvalité... och tilläggas bör att jag hittade elkomponenter från Hyundai bl.a. Allt det här för premium Merca pris :(
De här modellerna som ligger mellan personbilar och lastbilar/bussar brukar alltid vara samarbetsprojekt. Det är ett måste för att de ska gå ihop. Sprinter är samarbete med VW, föregångaren till Sprintern ett samarbete med Hanomag-Henschel-Fahrzeugwerke. G-wagen med Puch. Inget nytt alltså.
Några tankar:
milkylainen: Mercedes har haft sanslösa problem med finish och kvalité sedan 1996, då det kom en ny E-klass. Med det sagt har de gjort en väldigt påtaglig uppryckning från framförallt 2010 och framåt. Jag anser däremot att de har en bit kvar på finish. Och jag anser att det skedde en rejäl uppryckning på finish i skiftet 2012-2013 års modeller. De bilar jag har sett har haft bättre justerade dörrar, huvar och så vidare från då någon gång.
Idag är jag inte helt övertygad om att Mercedes har sämre finish än Audi eller BMW. Har tillbringat åtskilliga mil i alla tre tyska "prestigemärken" sedan 2012. Jag tycker mig ha sett en löpande uppryckning av Mercedes samtidigt som åtminstone de exemplar av Audi jag kört har ramlat ner lite på den stegen. BMW gäller samma sak; de bilar jag kört har varit lite märkliga på vissa detaljer i inredningen. Och det märke som verkar ha klara problem med kvalité är Audi. Gäller framförallt el - som jag har taskig erfarenhet av.
2: Om Mercedes sätter in bättre stolar än det är i nuvarande Nissan Navarra kommer jag att köpa bilen. Enda anledningen till att jag inte åker en Navarra V6 istället för min tjänste-Merca är stolarna.
Jag hoppas däremot att Mercedes inte faller för frestelsen att "persoinfiera" en pickup och göra den opraktisk.
När det gäller finish ser jag den, men bryr mig inte särskilt mycket. Jag tycker det är helt OK att åka en japanare finish-mässigt. Jag värderar praktiska lösningar högre än perfekt inpassade paneler.
Men som jag tjatat om i mina kommentarer under lång tid.... STOLARNA!
Det är möjligt att Mecedes har haft problem med kvalitet men det har inte Nissan haft och det är ju tydligen de som skall bygga pickuperna. När det gäller finish så är det inte lika viktigt när det gäller arbetsfordon som det rör sig om här. Både Nissan Navara och pickupversionen av Patrol säljer mycket bra världen över och har visat minst lika driftsäkra som Toyota HiLux som anses som ¨benchmark¨ i det här segmentet.
Det är ganska tydligt var Mercedes har vart på väg de senaste 20 åren.
Jag fattar inte att folk inte märker hur dålig finish det är i en Mercedesbil nuförtiden.
Mercedes är inte där de borde vara vad gäller finish. Budget-samarbeten som detta påverkar helt klart vad det blir för produkt i slutändan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.