Mercedes har presenterat en ny plan och ska storsatsa på de lyxigaste och dyraste modellerna. Billiga snikversioner kan tvingas stryka på foten.
Den nya satsningen presenterades på torsdagen, och då avslöjades också att Mercedes ska lansera en ny satsning på superexklusiva specialmodeller som bara byggs i begränsad upplaga. Satsningen kallas Mythos och ska bara säljas till ”dedikerade entusiaster och samlare”, vilket också ska avspeglas i prislappen.
Att erbjuda specialmodeller eller specialversioner i begränsad upplaga är ett enkelt knep för biltillverkarna att öka exklusiviteten och vinstmarginalen.
– Mercedes har turen att ha flera ikoniska modeller i den övre delen av modellprogrammet, som S-klass, SL, G-klass samt AMG- och Maybachmodellerna. Här ser vi stor potential att expandera vårt utbud med ännu fler fascinerande produkter för kunderna, säger Mercedeschefen Ola Källenius.
Kommentarer till artikeln (3)
- 21 maj 2022 De riktigt dyra…
- 21 maj 2022 Marknaden vimlar av…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.