Det blir en lång räckvidd på den kommande elbilen EQS enligt den tyska tillverkaren. När bilen lanseras nästa år ska den kunna gå 70 mil på en laddning enligt WLTP.
Mercedes kommande lyxsedan kan få en av de längsta räckvidderna på marknaden. Enligt moderbolaget Daimler ska bilen som lanseras nästa år kunna gå 70 mil på en laddning. Det skulle betyda att EQS kan gå hela 9 mil längre än Teslas stolthet Model S Long Range.
När EQS visades upp som konceptbil på bilmässan i Frankfurt 2019 så angav man även där att bilen skulle ha en räckvidd på 70 mil. Nu verkar det alltså som att Mercedes lyckats leva upp till sina ord.
EQS är tänkt att vara en eldriven syskonbil till S-klass, och kommer att bygga på en plattform kallad EVA2. Batteripaketen tillverkar Daimler själva i en fabrik belägen i Stuttgart.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQS?
När EQS visades upp som konceptbil på bilmässan i Frankfurt 2019 så angav man även där att bilen skulle ha en räckvidd på 70 mil. Nu verkar det alltså som att Mercedes lyckats leva upp till sina ord.
EQS är tänkt att vara en eldriven syskonbil till S-klass, och kommer att bygga på en plattform kallad EVA2. Batteripaketen tillverkar Daimler själva i en fabrik belägen i Stuttgart.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQS?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant:" Batterierna tillverkar DB i egen fabrik i Stuttgart". Underförstått: "Med tysk/DB kvalitet".
Inte självklart att man tillverkar cellpaketen själva - de kommer troligen från asiatisk leverantör.
Denna är läcker. Prislappen lär bli "läcker" också :)
Kul med fler elbilsalternativ.
Frän/snygg och spännande. :)
Verkligen cool bil och mycket bra räckvidd, synd bara att den blir ouppnåelig för vanliga "Svenssons"
Lyckats leva upp till? Räckvidd är inget problem när det får kosta.
Jaha, då kan Tesla lugnt vänta ett år eller två till med att förlänga räckvidden tio mil. Men då blir det kanske nya Roadstern som får längsta räckvidden.
Gunnar, titta på bilden....bilen är otroligt strömlinjeformad och lång. Det sänker förbrukningen ordentligt. Men som du kanske märkt har biltillverkare under de senaste åren släppt allt vad sunt förnuft säger och har levererat den ena modellen efter den andra med energislukande kaross former. Skall man få lång räckvidd är vikten och luftmotståndet de viktigaste faktorerna...annars kan du strunta i räckvidd problemet. Större fokus borde ligga nu på att göra karosseri effektivt och hitta lösningar på att sänka vikten.
Vätgasbil hade ändå varit helt rätt. Mercedes lastbilar satsar på vätgas.
Styggavargen, jag blir imponerad när en elbil för mindre än en halv miljon klarar sjuttio mil på en laddning.
Äntligen en elbil som jag kan tänka mig att köpa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.