Kameror hjälper till med runtomsikten istället.
Mercedes-Benz visar upp senaste generationen av sin tunga lastbil Actros. Den blir den första serietillverkade lastbilen med semi-självkörande funktioner.
Systemet påminner om det som finns i S-klass och det innebär att lastbilen kan hålla rätt fart, rätt kurs och rätt avstånd till andra fordon automatiskt. Active Drive Assist, som funktionen heter, fungerar i alla hastigheter, vid kökörning och även i kurvor. Autobromssystemet känner av såväl andra fordon som fotgängare och cyklister.
Systemet påminner om det som finns i S-klass och det innebär att lastbilen kan hålla rätt fart, rätt kurs och rätt avstånd till andra fordon automatiskt. Active Drive Assist, som funktionen heter, fungerar i alla hastigheter, vid kökörning och även i kurvor. Autobromssystemet känner av såväl andra fordon som fotgängare och cyklister.
Avsaknaden av sidospeglar ger en bränslebesparing på upp till fem procent, eftersom luftmotståndet blir mindre. Istället sitter två kameror på lastbilens sidor, och videoupptagningen visas på två skärmar inuti förarhytten monterade vid A-stolparna. Farthållaren kan med hjälp av karta planera körningen efter kurvor, uppförsbackar och nedförsbackar och minska bränsleförbrukningen ännu ett snäpp.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Actros?
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Actros?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.